Elbilar

Test: Mercedes GLE – en cocktail av teknik och tradition

Den nya fjädringen gör att även lite svänginga vägar kan tas med stort självförtroende.
Mercedes medger att få tar sin GLE offroad – men trots det ska den kunna prestera även där.
En designnyhet i GLE är att den har fyrkantiga luftutblås istället för runda.
Stor bil – men liten motor
I navigationen visas ar-pilar för att ytterligare förtydliga.
Head up-displayen är ny och större än tidigare.
Med bensin-sexa under huven känns GLE mer fart-angelägen.
Taskig terräng ska inte vara ett hinder...
Med 8 centimeter längre hjulbas...
... är det gott om utrymme i baksätet

Mildhybrid och fjädring som fixar motlut. Nya Merca-suven är ett spännande alternativ i premiumsegmentet

Publicerad

Intelligent ”motlutande” fjädring, mildhybridteknik och gedigen kvalitet. Mercedes nya generation av GLE är en blandning av senaste tekniken och tunga traditioner.
Alla Tjänstebilar tog en tripp till Texas för att provsmaka tyskarnas senaste suv.

Inte revolutionerande, men väl en angenäm uppdatering. När Mercedes generationsväxlar sin GLE har man verkligen satsat på att blanda en cocktail av komfort, trygghet och ny teknik. Och även om bilen i mångt och mycket framstår som tysk traditionalism i sitt esse – har den sett till att även ha ett par av de berömda essen kvar i rockärmen.

Rent utseendemässigt går det inte att ta miste på vad det handlar om. En rejäl stjärna i fronten och alla de klassiska suv-detaljerna i formspråket ser till att man vet vad man får redan när man närmar sig bilen. Visst, det hela har blivit lite mer avrundat – men det är fortfarande väldigt ”suvvigt” utseende.

Bakom ratten är det samma sak. Rattväxeln, stoljustering på dörrsidan, Burmeisterstereo och trä/läderdetaljer följer som förväntat Mercedes formspråk. Den nya generationen bjuder dock på en välbehövlig digitalisering och istället för mekaniska knappar har numera GLE-föraren en rejäl skateboard-formad skärm att fästa blicken på.

Denna är laddat med det nya infotainmentsystemet MBUX vilket även det är en enorm förbättring jämfört med tidigare. Allt är verkligen bättre och kan styras på skärmen, ratten eller med rösten. Det sistnämnda är inte alltid en smärtfri upplevelse. För trots utfästelsen att man ska kunna ”tala naturligt” med bilen och att den ska förstå – fungerar det inte riktigt så i verkligheten. Det blir många frustrerande upprepningar och Mercedes ligger ljusår efter de röstassistenter som Amazon, Google och Apple har.

En annan nyhet är att navigationssystemet även visar så kallad AR-symboler för att underlätta vid körningen. Det innebär att blåa markeringar hjälper till och pekar ut vart man ska. En bra hjälp för den vilsekomne eller nervöse.

Motlutar som X200

Men även om det är som förväntat när det kommer till utseende och infotainment, finns det ett par riktiga nyheter med ombord. De största rubrikerna är dels att GLE går att få som mildhybrid, samt den nya intelligenta fjädringen E-active Body Control. Den senare är ett pionjärsystem som inte ens finns i S-Klassen, som tillåter justering av varje hjul individuellt – vilket ger några riktiga fördelar. Dels kan bilen ruska eller gunga sig loss om man kör fast i snö, sand eller gyttja. Kanske inget som händer varje dag – men för de som har ett hus som ligger lite oländigt till kan det vara en funktion som är guld värd.

 Men att gunga är inte det partytricket som nya e-fjädringen har. När man kör kan man ställa in chassit i läget ”curve”. Då använder sig systemet av den framåtriktade kameran för att läsa av vägen. Och när kurvorna kommer så lutar den bilen inåt med upp till tre grader (går att ställa i tre lägen). Precis på samma sätt som X2000 gör för att minska den laterala kraften på passagerarna och på så sätt höja komforten samt låta kurvor tas lite aggressivare.

Tre grader låter kanske inte mycket, men det känns rejält och det är ett bra motgift mot den ”svajighet” som är typisk för bilar med hög tyngdpunkt. Och kombinerat med en finfin adaptiv farthållare och filhållare är det här ett komfortsystem de lux som verkligen kommer göra långresor på även lite kurvigare vägar till en ren fröjd. I USA är systemet även så generöst att det inte varnar för inaktivitet förrän efter 45 sekunder.

Fjädringen ser även till att komfortkvaliteten behålls trots icke optimala yttre förhållanden – och just sättet den hanterar och maskerar GLE:s storlek och tyngd imponerar.

Initialt testar vi instegsmodellen 300d. Bakom beteckningen gömmer sig en fyrcylindrig motor som på pappret (245 hästkrafter 500 Nm) inte ska ha några problem att hålla fart i ekipaget. I verkligheten är det en sanning med viss modifikation. I vardagskörningen känns inte bilen undermotoriserad, men det krävs inte allt för mycket innan det skiner igenom att det är lite tunt under huven. Förvisso lär förnuftiga människor inte göra allt för entusiastiska rallyövningar i en GLE, men när man snabbt ska undan eller ta sig upp för en brant backe kan det vara lite förvånande hur trögt det går.  

För de som tittar högre upp i näringskedjan (kommer dock först i vår) finns 400d, då är det en sexcylindrig motor under huven. Förutom att motorn har bättre drag, och betydligt mer robust karaktär – har den flera mervärden. Instegsmodellen går inte att få med den fina E-active body control, utan då måste man välja någon av de dyrare versionerna. Och förutom att tekniken ger alla fördelarna av individuellt justerbara dämpare, ökas den maximala släpvagnsvikten till 3,5 ton.

Vid lansering kommer GLE även i en bensinversion. Bilen har en rak sexa i motorrummet, men med ombord finns även ett 48-voltssystem. I grunden är det 367 hästar som finns till förfogande, men för den som trycker på gasen – kan ytterligare 22 el-kusar påkallas.

Och drivlinan ger ett härligt drag i hela registret. Den ger trygghet i acceleration i låga hastigheter och denna avtar inte heller när man är uppe och snurrar i motorvägshastigheter. Där uppe är den även relativt tyst och att kryssa långa sträckor med 450 kommer inte att vara jobbigt.

Under den korta tur vi hinner ta med bilen gör sig dock inte mildhybridsystet särskilt påmint. Och trots att det i grund och botten är samma teknik som exempelvis Audi använder – förefaller det användas på ett helt annorlunda sätt. Men Mercedes hävdar att förutom prestandafördelar, så ska det även förbättra bränsleekonomin.

Så hur ska man då summera Mercedes alternativ i det större premiumsuv-segmentet. Jo, här har man blandat till en otroligt komfortabel varelse, med modern teknik i trygg förpackning.
Men när det kommer till styrkan på cocktailen – så skulle varje fall undertecknad rata fyran och föredra en sexa.

Priser och förmånsvärde

GLE 300d: 660 000 kr
GLE 300d SE Edition: 669 900 kr (ingår premiumpaket samt förarassistanspaket)
Årsskatt: från 8 723kr
Förmånsvärde: 9 900 kr/mån

GLE 450 4Matic: 699 000
Årsskatt: 9 400 kr
Förmånsvärde: 9 958 kr/mån

Exempel på tillval:
AMG Line int/ext – 37 500 kr
7-sitsigt utförande – 27 500 kr
Förarassitenspaket plus (med bla adaptiv farthållare) – 19 900 kr
Teknikpaketet där E-Active body Control och luftfjädring ingår – 124 200 kr