Elbilar

Tesla- och Polestarägare rekommenderar oftast andra att köpa samma bil

De som äger en Tesla eller Polestar är mest villiga att rekommendera vänner och arbetskamrater att köpa samma bil. Foto: Eirik Helland Urke
I vilken grad ägare av elbilar från olika märken är villiga att rekommendera sin bil till en vän eller arbetskamrat. Foto: Uscale

Samtidigt är Teslaägare minst nöjda med kvaliteten, enligt tysk undersökning bland europeiska elbilsägare.

Publicerad

Vilka elbilister är mest och minst nöjda med sina bilar? Det är en av de frågor som det tyska marknadsanalysbolaget Uscale försöker ta reda på.

I deras årliga ”Electric vehicle benchmarking study” frågade de över 4 300 elbilsägare i Tyskland, Österrike, Schweiz och Storbritannien om bilarna de äger och deras erfarenheter i fråga om räckvidd, navigation, laddning, appar med mera. Undersökningen genomfördes i april och maj 2022.

När man tittar på svaren från Tyskland, Schweiz och Österrike visar det sig att ägarna är mindre nöjda med sin bilar jämfört med resultaten från 2020 och 2021 – trots att bilarna objektivt sett har blivit bättre.

I undersökningen mäts detta med ett så kallat ”net promoter score” (NPS), som beskriver bilägarnas vilja att rekommendera den bil de äger till andra. Tanken är att du sannolikt är nöjd med din bil om du rekommenderar andra att köpa den.

Mindre villiga att leva med dåliga lösningar

Att ägarna blir mindre nöjda tror Uscales vd Axel Sprenger handlar om att nya kundsegment köper elbilar nu, och att dessa är mindre villiga att leva med dåliga lösningar än så kallade ”early adopters”.

När det handlar om i vilken grad ägarna rekommenderar sina bilar är det i synnerhet två märken som sticker ut, i positiv bemärkelse. Det är Teslaägarna som hamnar högst med Polestarägarna hack i häl.

De två märkena har en NPS-poäng på 81 respektive 80. Det betyder att 81 respektive 80 procent av Tesla- och Polestarägarna rekommenderar vänner och bekanta att köpa samma märke.

Samtidigt innebär det inte att 19 respektive 20 procent av Tesla- och Polestarägarna avråder från köp. Det är bara 4 respektive 2 procent av de tillfrågade som direkt avråder andra att köpa de här bilmärkena.

I vilken grad ägare av elbilar från olika märken är villiga att rekommendera sin bil till en vän eller arbetskamrat. Foto: Uscale

I motsatt ände av skalan hittar vi Nissan, som hamnar på minus 57 poäng. 65 procent avråder från köp, medan bara 8 procent rekommenderar köp.

Peugeot, Aiways och Opel har också negativa resultat, på minus 28, 24 respektive 22 poäng. Att Renault har noll poäng betyder att lika många rekommenderar respektive avråder från köp, 29 procent i båda fallen.

Resultaten är ett snitt av alla modeller som bilmärkena säljer. Därmed kan det finnas skillnader mellan modeller inbakat i poängsummorna. Till exempel är det enligt Uscale många fler BMW-ägare som är nöjda med de senaste modellerna jämfört med den tidigare i3, som av naturliga skäl är den BMW-elbil som de flesta av deltagarna äger.

Många Nissanägare ger låga poäng för sina bilar. Rapporten har bara utvärderat den sista årsmodellen av Nissan Leaf, och inte den nya Nissan Ariya som tekniskt ligger långt framför den gamla trotjänaren.

I undersökningen har Uscale också frågat ägarna vilka förbättringar de tycker att biltillverkarna bör prioritera. Här är det stora skillnader från märke till märke, men några punkter som återkommer hos de flesta är att tillverkarna bör förbättra räckvidden, förbrukningen och laddningskapaciteten.

De som kör Tesla och Kia verkar vara mest nöjda med räckvidden, medan de som kör Mercedes, BMW och Audi är minst nöjda. Framför allt Audiägarna anser att räckvidden är något tillverkaren bör arbeta med.

Samtidigt som Teslaägare är de som i störst utsträckning rekommenderar vänner och bekanta att köpa samma bil, tycker hela 39 procent att kvaliteten på bilarna behöver förbättras. Och hela 57 procent anser att Tesla bör arbeta med att förbättra ljudnivån, vibrationer och körkomfort.

Renaultägare: Höj kvaliteten

Renaultägare sticker också ut här. Av dem anser 23 procent att det franska bilmärket behöver höja kvaliteten på sina elbilar, och 35 procent tycker att ljudnivå, vibrationer och körkomfort måste förbättras. 

När det gäller mobilappar är det Teslas som får bäst resultat. Andra bilägare är överlag missnöjda med sin app, och menar att biltillverkaren bör prioritera att förbättra den. Av Teslaägarna tycker endast 5 procent att appen bör förbättras, jämfört med hela 85 procent av Peugeotägarna. 

Det ska nämnas att undersökningen inte är en objektiv jämförelse av bilmärkena. Den säger troligen mer om i vilken grad bilarna lever upp till ägarnas förväntningar, och det påverkas av bilden de hade innan de köpte bilen. 

Att många är missnöjda med räckvidden kan därför betyda att de inte i tillräckligt hög grad har uppmärksammats på att marknadsförd räckvidd i WLTP-tal (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) inte nödvändigtvis motsvarar hur långt bilen kan köra i praktiken.

Artikeln publicerades först i Teknisk Ukeblad och görs tillgänglig för Ny Tekniks läsare genom ett samarbete mellan tidningarna.