Elbilar

Tesla är inte längre den största elbiltillverkaren i Europa

Från odiskutabel etta till att trilla av pallen. I Europa har Tesla tappat den åtråvärda titeln som största tillverkaren av elbilar.

Publicerad

Det var en ganska klyschig slogan som Volkswagen lanserade när man presenterade sin MEB-plattform, den första arkitekturen som var helt fokuserad mot elbilar.

– Vi ska bygga elbilar åt miljoner, inte miljonärer, sade Thomas Ulbricht, ansvarig för e-mobiltet på VW 2018.

Det här har olika representanter upprepat som ett mantra och ID.3:an har många gånger beskrivits som en folk-elbil.

Spola fram tiden två år och det har verkligen börjat röra på sig. Under året har flertalet nya elebilsmodeller lanserats, inte minst VW ID.3, och det har gjort avtryck i försäljningsstatistiken. Amerikanska Tesla som länge varit sinnebilden för en elbil, och som i och med lanseringen av Model 3 även varit en volymspelare, har fått konkurrens.

Under tredje kvartalet i fjol hade Tesla en marknadsandel på 33,8 procent – alltså kom var tredje såld elbil i Västeuropa från den amerikanska tillverkaren.

Tesla tappar

Men nu har de fått stryka på foten, och från den otvetydiga rollen som marknadsledare – har de tappat rejält. När försäljningssiffrorna för årets tredje kvartal sammanställdes så framgår det att 33,8 procent har krympt till 13,5 procent. Detta enligt analytikern Matthias Schmidt på Schmidt Automotive Research som sammanställer European Electric Car report.

Siffrorna gäller för EU (före 2004 års utvidgning) samt Norge, Schweiz och Island) eller det som vi ofta kallar för Västeuropa.

Skälet till tappet beror enligt analytikern dels på att konkurrenterna har ökat takten rejält – men även att Teslas försäljning dalar. Största elbilsproducent under Q3 var Volkswagengruppen med strax över 20 procents marknadsandel och 87 000 registrerade elbilar aggregat under årets första nio månader. Efter tyskarna kom Renault-Nissan-Mitsubishi följt av Hyundai Motor Group – och först på fjärdeplatsen kommer Tesla.

Men ännu är inte kronan utom synhåll för Tesla, detta på grund av FCA och Honda. Varför? Jo, den amerikanska elbilstillverkaren ingår i en utsläppspool med de båda och det förpliktigar. I slutet av oktober berättade Tesla att de skulle börja exportera bilar från Kina till Europa.

Att exportera från Kina till Europa gör att Tesla kan nå den lukrativa europeiska marknaden innan den fjärde fabriken utanför Berlin är igång skrev företaget i ett pressmeddelande som skickades ut till AFP.

Mer bilar innebär mer utsläppskrediter att sälja – så utöver FCA och Honda kanske ytterligare biltillverkare kan räddas från böter.

Så det återstår att se vem som avslutar 2020 som herre på elbils-täppan.