ELBILAR

Xiaomi visar upp sin nya chassiteknik i en video med modellen SU7

Teknikjättens elbil har 2 000 hästkrafter – och kan hoppa

Fyra motorer, pivotsvängar och dans. Xioami har demonstrerat sitt nya chassi som ska ge elbilar enorm kontroll. Utöver innovativa svängmöjligheter gör det att bilar kan hoppa.

Publicerad Senast uppdaterad

Sedan teknikföretaget Xiaomi gick in i bilbranschen har det varit det hetaste märket i Kina. Den inhemska befolkningen älskar varumärket och på bilsalongen i Peking i våras märktes det. Inte bara att det var konstant kö in företagets monter för att få se den nya elbilen. När företagets chef kom på besök – var det som Elvis kom in i rummet.

Sedan dess har företaget hunnit med att trycka ut fler bilar än många trott möjligt, slå rekord på Nürburgring samt nu även förevisa sin kommande chassiteknik.

Så vad är det man visar? Jo, I framtida bilar kommer Xiaomi sätta in systemet som utöver aktiva dämpare även innehåller fyra motorer, ett 48V bromssystem samt 48V steer-by-wire.

Xiaoimis Lei Jun presetnerar fyra olika uppgraderingar som deras chassi får.

I en video demonstrerade de olika delarna. Den elektroniska styrningen tillsammans med de fyra motorerna innebär att bilar får nya möjligheter att manövrera. Tank turn har ju Rivian, Mercedes och andra visat – det finns så klart med. Därtill visar videon hur en bil kan pivotsvängas genom att egentligen svänga med ett hjul som axelpunkt.

Den aktiva fjädringen, som är framtagen för att ge stabilitet och kontroll, skryter med att ha en lyftkapacitet på 44 400 N – tillräckligt för att lyfta dubbelt vad en Xiaomi SU7 väger. Publikfrieriet i videon är dock att bilen kan justera markfrigången med upp till 14 cm vilket förevisas som en slags dans samt att den kan hoppa. (Från 4:40 i videon).

Men inte bara det. Tack vare att det sitter en kraftkälla om 4,6 kW vid varje hjul så kan varje dämpare realtidsjusteras på ett bättre sätt än tidigare. Det ska göra att nigningar och krängningar i svängar och vid stora hastighetsförändringar minimeras. 

Systemet använder 48V-teknik och tillsammans med en steer-by-wire-lösning ska en bil utrustad med detta få ”överlägsen” manöverförmåga enligt Xiaomi. Som exempel kan styrration ändras mellan 5:1 och 15:1 beroende på körsituation.

Exakt när de nya chassiuppgraderingarna kommer implementeras återstår att se, men med tanke på vilket rasande tempo Xiaomi samt konkurrenterna håller i Kina lär det inte ligga allt för långt fram i tiden.