Elbilar
Tekniken använder kroppsvärme som ”räckviddsförlängare”
I filmen Matrix används människor som batterier av maskiner. Den dystopiska skildringen är rejält tillspetsad, men en sak kan faktiskt bli verklighet: Att elbilar drar nytta av energi från passagerare.
Att få till en så energisnål bil som möjligt har i och med elbilens uppgång blivit otroligt viktigt. Varje procent verkningsgrad och varje minimal aerodynamisk förbättring man kan få till går att direktöversatta till räckvidd.
Nu har GM lämnat information om sin elbilsplattform, Ultium, och hur värme kan tas tillvara. Utöver att spillvärme från drivlinan återanvänds kan även värme från dem som färdas i komma till användning. Utan att behöva göra något särskilt kommer alltså de som sitter i bilen bidra till resan, i en sorts energikompensation.
GM går inte in i detalj på hur det fungerar men anger att Ultiumplattformens värmepumpsystem täcks av elva patent. Enligt påståenden från GM innebär tekniken att kupén värms snabbare och mer effektivt, men även att räckvidden förlängs med upp till tio procent tack vare åtgärderna.
Utöver att ta hand om kupéklimatet används pumpen för att hålla batteriet i rätt temperatur inför laddning. Systemet kan även kyla ner drivlinan inför de så kallade WTF-spurterna, där WTF står för ”watts to freedom”. Det är en funktion som bland annat innebär att elbilsbjässen Hummer EV klarar av 0–100 km/h på runt tre sekunder.
– Att ha en elbilsarkitektur byggd från grunden ger oss friheten att bygga in standardfunktioner såsom Ultiums energiåtervinningskapacitet. Det här hjälper oss att klämma ur mer effektivitet, prestanda och allmänna kundfördelar i våra elbilar, säger Doug Parks, ansvarig för produktutveckling, i ett uttalande.
Enligt GM har företaget arbetat med tekniken för värmepumpen sedan slutet av 1990-talet. Företaget hade en värmepump redan i EV1, den första serie-elbilen.