ELBILAR

En illustration av en Dodge-bil.
En illustration av Dodge-bilen med batteriet.

Stellantis lanserar elbil med solid state-batteri – då kommer den

Biljätten Stellantis ska lansera sin första bil med solid state-batteri. En ”demonstrationsflotta” med Dodge-bilar ska utrustas med batterierna som har en energitäthet på 390 Wh/kg.

Publicerad

Fordonskoncernen Stellantis ska lansera elbilar med batterier med elektrolyt i fast fas (solid state-batterier). Elbilar av modellen Dodge Charger Daytona utrustade med batterierna ska köra på vägarna så snart som 2026.

2021 investerade Stellantis 75 miljoner dollar i batteritillverkaren Factorial, och nu ska investeringen ge frukt. Battericellerna kallas Fest (Factorial Electrolyte System Technology) och har en energitäthet på 390 Wh/kg, en bra bit över vad dagens bästa litiumjonbatterier presterar.

Factorial skriver på sin hemsida att elbilar med solid state-batterier kommer att ha längre räckvidd än dagens elbilar. De skriver också att ett batteri om 90 kWh väger runt 360 kg med dagens teknik, men att deras motsvarighet bara kommer att väga 260 kg.

I ett första skede rör det sig om en ”demonstrationsflotta”, men hur många fordon baserade på elbilsplattformen STLA Large som kommer att få fastfasbatterierna är inte offentligt än.

Plattformen är en del av Stellantis strategiska plan för att i slutändan bli koldioxidneutrala. Den används för bilar från märken som Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo och Maserati som alla ägs av Stellantis. 

Flera bil- och batteritillverkare planerar fordon med solid state-batterier. Ett företag som samarbetar med just Factorial är Mercedes. Batterierna som de ska använda sig av kallas Solstice och ska ha en högre energitäthet, 450 Wh/kg, än de som kommer att vara i bilarna från Stellantis.

FAKTA

Solid State-batterier

Definitionen på solid state är att elektrolyten är i fast fas, till skillnad mot den vätska som används i litiumjonbatterier. 

Trots namnet är det egentligen anoden i solid state-batteriet som ska ge den högre energilagringskapaciteten. Genom att byta ut grafiten i litiumjonbatteriets anod mot metalliskt litium blir laddkapaciteten i elektroden ungefär tio gånger högre.

Men metalliskt litium är väldigt reaktivt och bildar gärna dendriter som kan orsaka kortslutning. En elektrolyt i fast fas är ett sätt att bemästra den reaktiviteten.