I fjol lanserade Ford en serie nya laddbara bilar. Och nu är det klart att suven Explorer är redo för att börja rulla ut till kunder – en bil som ska kombinera nollutsläpp med storformat.
Hittills har Ford inte strösslat marknaden med laddbara alternativ. Men den amerikanska tillverkaren håller som bäst på att ställa om och året kommer att bjuda på mycket elektrifierat från ”the Blue Oval”.
Förutom den stora rubrikmakaren Mach-E får vi se Explorer med ladduttag. Denna klassiska suv riktas till dem som är på jakt efter en bil med rejäla mått med god dragkapacitet – och ändå vill kombinera det med att få köra på el.
Det är endast i hybridtappning som modellen kommer att säljas. Drivlinan består av Fords treliters V6:a som får sällskap av en elmaskin, en generator och ett litiumjonbatteri på 13,6 kWh. Totalt handlar det om en paketeffekt på 457 hästkrafter och ett vridmoment på 825 Nm. Detta skickas ut via en 10-växlad automatlåda till samtliga hjul.
Ford Explorer har en räckvidd på 42 kilometer
Bilen ska klara en räckvidd på el på upp till 42 kilometer och har en förbrukning på 0,31 l/mil enligt officiella körcykeln. Det innebär att Explorer i Sverige inte godkänns som en miljöbonusbil – den missar gränsen om 70 g/km i koldioxidutsläpp med ett ynka gram.
Laddhybriden Ford Explorer. Foto: Ford
Dock kan man trösta sig med att det i varje fall inte blir någon straffskatt, och att bilen fortfarande får dra upp till 2 500 kg.
Annons
Modellen är, med svenska mått, en väl tilltagen bil. Vi pratar om ett fem meter långt och två meter brett fordon som rullar på 20-tumsfälgar som standard. Med plats för sju personer, eller upp till 2 274 liters lastutrymme.
Tekniska lösningar allt från parkeringsassistent till back- och bromshjälp. Men smakar det så kostar det. Den rejäla suven kostar 820 900 kronor och finnas ute i handeln till hösten.