Elbilar
Ska Toytota sätta in manuell växelspak i elbilen?
Kommer möjligheten att påverka elmotorn kunna locka konservativa att byta till en elbil? Foto: Toyota
Patentansökningar avslöjar en elbil med en växelspak och kopplingspedal. Men det är oklart om Toyotas utrustning bara är attrapper.
Elbilstillverkarna säger sig producera körglada modeller, men bilentusiasterna är sällan imponerade. Nu tar Toyota till ett nytt grepp som kanske kan locka över de konservativa förarna till batteridrift – en manuell växellåda för elbilar. Det skriver nyzeeländska Stuff.
Detta kan sammanfogas av de åtta nya patent som den japanska biljätten har lämnat in till the United States Patent and Trademark Office. I elbilen kan föraren välja mellan ett automatläge eller att köra manuellt med vad Toyota kallar för en pseudo-växelspak, och bilen har en tredje pedal som agerar koppling.
Mer likt en bil med förbränningsmotor
När tillbehören bearbetas av föraren så justeras elmotorns varvtal, och vridmomentet distribueras på ett sätt som är mer likt en konventionell bil med förbränningsmotor. I likhet med vibrerande handkontroller till tv-spel används haptisk återkoppling, force feedback, för att ge föraren en realistisk upplevelse.
Toyotas val att använda ordet ”pseudo” i samband med växelspak och koppling pekar mot att det inte handlar om några mekaniska lösningar som hanteras av föraren. Detta är dock inte helt klarlagt.