Elbilar

Så ska klassiska Alfa Romeo klara övergången till el

Foto: Alfa Romeo

Ett anrikt märke med stamtavla och heder, men hur ser Alfa Romeos framtid ut? Det italienska märket har länge plågats av förändrade tider, dock kan räddningen vara här – detta i form av fransk teknik.

Publicerad

Med hundratio år i branschen är Alfa Romeo en av bilismens pionjärer och det italienska märket har alltid varit synonymt med motorsport och design. Så pass att självaste Henry Ford lär ha sagt: "När jag ser en Alfa Romeo köra förbi, då lyfter jag på hatten".

Dock har märket blivit allt mer marginaliserat och när trenden skiftade, från sportiga fordon till crossovers, var det svårt för Alfa Romeo att hänga med. Lite senfärdigt kom sedan modellen Stelvio. Och lika långsamma i svängarna har tillverkaren varit med elektrifieringen. För trots att året är 2020 – är det fortfarande ett stort hål i modellpaletten.

Den som surfar in på tillverkarens hemsida möts av blott tre modeller. Kompakta Giulietta, mellanstora sedanen Giulia och suven Stelvio. Samtliga med förbränningsmotorer.

Hur ska då Alfa Romeo agera för att inte förpassas till historieböckerna? Jo, svaret på den frågan kom i höstas då Fiat Chrysler Automobiles (som äger märket) och PSA Group meddelade att de gick samman. Sammanslagningen av fordonsjättarna innebar att den nya koncernen blir världens fjärde största sett till försäljning. Och utöver volym – innebar sammanslagningen att teknik kan spridas över märkesgränser.

Och med batteriteknik och eldrivlinor från PSA kan Alfa Romeo äntligen ge sig ut på sitt elektrifieringsäventyr. Enligt brittiska Autocars uppgifter så kommer märket att lansera en trio nya crossover-modeller de kommande åren. Att det blir högbyggen kanske inte kommer som en överraskning, suvar är tidens melodi. Mer intressant är dock att en av dem blir helt eldriven. Denna ska enligt den brittiska tidningen vara i samma storlek som Audi Q2, något som troligtvis innebär att mini-Alfan baseras på plattformstekniken som används i E-208, E-2008, DS3 Crossback samt Corsa-e.  Och planen är att den ska vara redo för lansering 2022.

Dock kommer vi få se en laddhybrid innan dess. Denna har förevisats som konceptet Tonale och använder sig av den teknik som Jeep har i sina laddhybrider. Med suvar och batterier i modellfloran så hoppas Alfa Romeo att de ska nå en årsförsäljning på 400 000 bilar.