Elbilar

Så är polisversionen av Fords el-pickup

Trots sin storlek accelererar Ford F-150 Lightning 0-96 km/h på mindre än fyra sekunder. Foto: Ford
F-150 Lightning som polisfordon. Foto: Ford
F-150 Lightning. Foto: Ford
Pickupen kan driva verktyg eller lysa upp en olycka, exempelvis via uttaget i frunken. Foto: Ford
Frunken, det främre lastutrymmet, ligger på 400 liter. Foto: Ford

Nu kan USA:s poliskårer köra på el med F-150 Lightning. Fords batteridrivna pickup erbjuder unika möjligheter.

Publicerad

Under mer än ett halvt sekel har modellen varit en kassako för Ford  – och även den nya batteridrivna versionen, F-150 Lightning verkar ha hittat sina köpare. Nu lanseras el-pickupen som polisfordon.

För USA-marknaden har Ford tidigare erbjudit en Police Responder-version av den konventionella modellen, då med en V6-motor på 3,5 liter. Eldrivna F-150 Lightning Pro SSV (Special Service Vehicle) har dock några ess i rockärmen, enligt Fords pressmeddelande. 

Pickupen kan driva verktyg eller lysa upp en olycka, exempelvis via uttaget i frunken. Foto: Ford
Frunken, det främre lastutrymmet, ligger på 400 liter. Foto: Ford

Poliserna får tillgång till en kraftfull strömkälla med V2L-kapacitet (vehicle to load) och dubbla laddare, exempelvis i den 400 liter stora frunken. Det innebär att det går att koppla in eldrivna verktyg eller extra belysning, för att exempelvis ordna mer ljus vid en olycksplats – eller bidra vid strömlöshet i hus.

F-150 Lightning. Foto: Ford

Den stora pickupen är tänkt att kunna ta på sig uppdrag som att bogsera bort krockade fordon, beslagtagna båtar etcetera. F-150 Lightning kan dra 4,5 ton och flaket tar en last på nära 1 ton. Baksätet har plats för tre personer. 

F-150 Lightning som polisfordon. Foto: Ford

Fordonet accelererar 0-96 km/h på under fyra sekunder. Med det större batteripacket ska F-150 Lightning ha en räckvidd på 480 km.