ELBILAR

Porsches udda lösning – vill patentera 6-taktsmotor 

En ny teknisk lösning som ska ge mer effekt ur förbränningsmotorer. Tyska sportbilstillverkaren Porsche har ansökt om patent för ”6-taktare”. Så ska motorerna fungera.

Publicerad Senast uppdaterad

Senast du kunde köpa en ny bil med tvåtaktare var 1967-68 då Saab till slut gav upp den gamla motorn. Sedan dess har fyrtaktarna varit snudd på allenarådande. (Undantag som Wankelmotorn finns.) Men kanske det blir ändring på det.

Porsche undersöker om fler faser kan ge bättre motorer, vilket visar sig i en patentansökan kallad ”Metod för förbränningsmaskiner med två gånger tre takter”.

I en vanlig fyrtaktsmotor består arbetscykeln av en insugs-, kompressions-, förbränningstakt - samt utloppstakt. Fyra takter där det är takt tre, arbetstakten, som tack vare expansionen trycker kolven nedåt och detta mekaniska arbete omvandlas via vevstaken till en roterande rörelse i vevaxeln.

Bild från patentansökan.
Bild från patentansökan.
Skiss från Porsches patentansökan för maskiner med två gånger tre takter.

I Porsches föreslagna arbetscykel har ytterligare en kompressions- och förbränningstakt lagts till och förloppet blir insug, kompression, förbränning, en kort resning, följd av kompression, förbränning och utlopp. 

Målet med detta är att få mer effekt då 6-taktsmaskinen har en förbränningsfas var tredje takt i stället för var fjärde. 

Porches välbekanta boxermotor som sitter i sportbilen 911

En fråga är hur eller om motorn kan möta tuffare utsläppskrav. Det ställer även frågan om när Porsche ser fossilmotorns död, om man nu väljer att utveckla detta på ”ålderns höst” för förbränning.