Elbilar
Polestars drag – lanserar billigare versioner av modell 2
Nu breddar Polestar modellutbudet. Foto: TT
Två nya alternativ med lägre prestanda och rejält kapad prislapp. Polestar har nu lanserat enklare versioner av modellen 2 med målet att nå ut bredare.
När Polestar 2 lanserades så var den första bilen en rejäl prestandastinn varelse med 408 hästkrafter. Nu, tio månader efter, kommer en breddning av paletten och modellutbudet utökas till att totalt omfatta tre versioner.
– Lanseringsversionen satte ett stabilt fundament för Polestar 2 och nu utökar vi utbudet med ytterligare versioner – där var och en behåller sin unika design, premiumkänsla och underhållande körupplevelse, säger Thomas Ingenlath, vd för märket, i ett uttalande.
De nya versionerna är framhjulsdrivna varav den ena har samma 78 kWh batterikapacitet som toppmodellen, medan den andra har 64 kWh.
Sett till prestanda så ska modellen med det stora batteriet ha en effekt på 170 kW / 231 hästkrafter samt en räckvidd på 515-540 km. Versionen med det mindre batteriet anges ha en effekt på 165 kW / 224 hk och räckvidden där hamnar på 420-440 km.
Panoramaglastak och fränare stereo
Oavsett vilken version man väljer så ska exteriör- och interiördesignen vara ”i princip identisk”. Samtliga bilar har 19-tumshjul, ramlösa sidospeglar samt ljussignatur. När det kommer till tillvalspaket så går Performance-paketet endast att få med toppversionen. Däremot så kommer ”Plus-” och ”Pilot-paketen” som tidigare varit standard att bli tillval.
I det förstnämnda så handlar det om panoramaglastak, fränare stereo, värme i säten och ratt, uppgraderad klädsel samt intressant nog värmepump.
Den senare är enormt viktigt för att öka energieffektiviteten i bilen och genom att kunna nyttja oanvänd termisk energi från drivlinan minska belastningen på batteriet. En värmepump kan i temperaturintervallet 5-15 grader innebära att man får ytterligare tio procent längre räckvidd. Och med tanke på att modellen med framtida fjärruppdateringar kan komma att bli än effektivare i sin energihantering – är det lite förvånande att Polestar inte har lyft ur det här som standardutrustning.
Men så till det mest intressanta. Vad innebär då modellbreddningen för kunder, helt enkelt vad kostar de? Jo, instegsmodellen med det mindre batteriet och endast en motor startar på 489 000 kronor. Steget upp med stort batteri hamnar på 539 000 kronor, och toppmodellen med dubbla motorer startar på 589 000 kronor. Tilläggspaketen kostar därutöver 40-, 45- samt 60 000 kronor, och vill man ha läderklädsel, dragkrok eller metalliclack så kostar det ytterligare.
Fakta Polestar 2 Long Range Dual Motor
Pris: från 589 000 kr
Drivlina: En elmotor per axel
Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter
Max vridmoment: 660 Nm
Batterikapacitet: 78 kWh
Officiell räckvidd: 450 – 480 km
Officiell förbrukning: 19,5 – 20,3 kWh/10 mil
Fakta Polestar 2 Long Range Single Motor
Pris: från 539 000 kr
Drivlina: En elmotor på framaxeln
Maxeffekt: 170 kW / 231 hästkrafter
Max vridmoment: 330 Nm
Batterikapacitet: 78 kWh
Officiell räckvidd: 515-540 km
Officiell förbrukning: 17,1 – 18,3 kWh/10 mil
Fakta Polestar 2 Standard Range Single Motor
Pris: från 489 000 kr
Drivlina: En elmotor på framaxeln
Maxeffekt: 165 kW / 224 hästkrafter
Max vridmoment: 330 Nm
Batterikapacitet: 64 kWh
Officiell räckvidd: 420 – 440 km
Officiell förbrukning: 17,1 – 18,0 kWh/10 mil
Polestar breddar modellutbudet
Under april så meddelade Polestar att de nu gått från ”lanserings-mode” till vanlig serie. I samband med det så släppte tillverkaren två nya versioner av modell 2. En framhjulsdriven samt en framhjulsdriven med ett mindre batteri.
Utöver denna förändring så stuvade man om bland tillvalen och bröt ut paket som var standard på den fullspäckade lanseringsversionen.
Det nya innebär att man kan få en Polestar 2 från 489 000 kronor. Därtill så kommer den framhjulsdrivna bilen med stora batteriet upp till 540 km på en laddning.