POLESTAR DAY

Polestar utvecklar virtuellt kraftverk för V2G – samarbetar med Easee

Emanuella Wallin, ansvarig för laddning och V2G på Polestar

Med Polestar 3 lanserar tillverkaren funktionen dubbelriktad laddning och presenterar ett stort V2G-projekt samt ambitionen att bli en energiaktör. ”Vår förhoppning är att kunna aggregera bilar och vara med på elmarknaden.” Men Polestar har valt en kontroversiell partner.

Publicerad Senast uppdaterad

En av de stora funktionerna som den nya generationens elbilar kommer med är dubbelriktad laddning. Detta satt i ett större perspektiv innebär att elbilar kan kopplas in mot elnätet och då vara med och balansera upp detta. Och med tanke på att den genomsnittliga bilen står parkerad 90 procent av tiden är möjligheterna med V2G enorm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här