Elbilar

Polestar laddade bilen med frityrolja

Foto: Polestar
Foto: Polestar
Enligt laddstationens upphovsman Jon Edwards skulle det ha kostat mer än fem gånger så mycket att bygga snabbladdare som drivs med solceller. Foto: Polestar

En ödslig del av Australien blev tillgänglig för Polestars elbil, tack vare en laddstation som drivs med el producerad av begagnat matfett.

Publicerad

Uppdaterad

Ännu saknas laddinfrastrukturen för att med elbil korsa alla delar av "Outback", som syftar på avlägsna delar av Australien.

Ett sådant område är Nullaborslätten, som sträcker sig över South Australia och West Australia.

Bytte solel – mot matfett

Den pensionerade civilingenjören Jon Edwards föreslog att ett billigare alternativ till en solpanelsdriven laddstation skulle kunna vara att omvandla begagnad frityrolja till el.

Med uppbackning från Polestar placerades den nya laddstationen vid the Caiguna Roadhouse, en vägkrog som utöver att ligga strategiskt placerad även sitter på den nödvändiga råvaran.

"Emissionsfri energi"

Flottet driver en generator, och genom att energin kommer från en vegetabilisk olja ska elen vara emissionsfri, skriver Polestar i ett pressmeddelande – men riktigare är att det är en process som inte genererar fossila koldioxidutsläpp.

Enligt Jon Edwards skulle det ha kostat mer än fem gånger så mycket att bygga en anläggning som drivs med solceller.

Foto: Polestar

De så kallade biofil-snabbladdarna gjorde det möjligt för ett exemplar av batteridrivna Polestar 2 att avverka den 70 mil långa sträckan från Caiguna till Southern Cross, på sin resa mot Perth.

– Det är ett spännande samarbete med en sann visionär som utmanar uppfattningar om både räckvidd och laddning. Med miljövänlig el i laddkabeln kan en elbil uppnå sin fulla potential, eftersom koldioxidavtrycket inte fortsätter att öka under bilens användningsfas – något en bil med förbränningsmotor aldrig kan åstadkomma, säger Carl Mårtensson på Polestars globala kommunikationsavdelning i ett skriftligt svar till Ny Teknik.