ELBILAR

Polestar 4 presenterad – så blir den ”snabbaste modellen” någonsin

Polestar 4.

En suv-coupé med löftet om att leverera prestanda, utrymmen och komfort. På bilmässan i Shanghai rycktes skynket för Polestar 4 och modellen är ett nytt kapitel för märket – på fler än ett sätt.

Publicerad Senast uppdaterad

Det kan låta lite udda men det är positionen mellan Polestar 2 och 3 som den nya modellen kallad Polestar 4 tar. Denna suv-coupé är även ganska skild från sina båda föregångare då bilen är den första som bygger på Geelykoncernens plattform SEA.

Polestar 4.
Polestar 4.
Polestar 4.
Polestar 4.

Den nya modellen är alltså inte en karossförändring på Polestar 3.

– Istället för att bara modifiera en befintlig suv, ge den en snabbare taklinje och, som ett resultat, kompromissa med egenskaper som takhöjd och komfort. Har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av suv-coupé som premierar baksätespassagerarnas komfort och upplevelse, säger Polestar-chefen Thomas Ingenlath i ett uttalande.

Polestar säger att bilen storleks och prismässigt ska ligga mellan 2:an och 3:an. Men det är väldigt nära den senare. Storleksmässigt är bilen 4 839 mm lång, vilket då endast är någon cm kortare än Polestar 3. Bilen är även lägre, men något bredare vilket då ska ge sportigast möjliga dimensioner.

En detalj, som hämtats från konceptet Precept är att Polestar 4 saknar bakruta. Istället är det ett väldigt långt glastak som löper över bilen och genom vilken föraren får titta bakåt.

Polestar 4 – överraskande plattformsarkitektur

Fakta

Polestar 4

Pris: Inte officiellt

Drivlina: en- eller två elmotorer, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven

Maxeffekt: 200 kW per motor

Systemeffekt: 200 kW/272 hk(RWD) / 400 kW/544 hk(AWD)

Acceleration 0-100 km/h: - (RWD) / 3,8 sekunder (AWD)

Batterikapacitet: 102 kW

Snabbladdningskapacitet: 200 kW

Ombordladdare: 22 kW

Officiell räckvidd: 600 km (RWD) / 564 km(AWD) – obs preliminära siffror

Längd: 4 830 mm

Bredd: 2 139 mm (med backspeglar)

Höjd: 1 544 mm

När det kommer till den tekniska biten är modellen lite överraskande inte byggd på Volvos nya plattform SPA2 – utan på Geelys dito SEA. Alltså inte samma grund som Polestar 3 och Volvo EX90 – utan som Zeekr X och Smart#1.

Polestar 4.
Polestar 4.
Polestar 4.
Polestar 4.
Polestar 4.
Polestar 4.

Dock ska Polestar 4 vara den snabbaste produktionsbilen tillverkaren utvecklat och tack bara dubbla motorer om 200 kW ska man kunna accelerera 0-100 km/h på 3,8 sekunder.

Systemeffekten om 400 kW eller motsvarande 544 hästkrafter trumfar alltså Polestar 3:s och Volvo EX90:s 380 kW. Vridmomentet ligger på 686 Nm och räckvidden skrivs preliminärt till 564 km.

Från start kommer bilen även att erbjudas med bakhjulsdrift och då är det 200 kW eller motsvarande 272 hästkrafter som gäller. Det här är även alternativet för de som istället för acceleration värderar räckvidd då den här versionen tack vare ett 102 kWh batteri ska klara upp till 600 km på en laddning (preliminär siffra).

Plattformen må vara en annan, men precis som i övriga modeller får Polestar 4 ett Androidbaserat infotainmentsystem samt hela Google-sviten av program. Gillar man inte det finns alternativet Apple Carplay.

Något som däremot inte ingår, och som går lite på tvärs mot vad Polestar tidigare sagt, är lidar. Den laserradar som man tidigare sagt ska vara en viktig del i märkets identitet.

Polestar 4 lanseras först i Kina och den kommer byggas av Geely i deras fabrik i Hangzhou. Under 2024 kommer den till Europa och först någon gång under hösten kommer pris samt typgodkända specifikationer att släppas. Men om man är lockad ger tillverkaren i varje fall indikationen att priset kommer vara mellan 2:an och 3:an.

Detaljer på insidan av en Polestar 4.
Detaljer på insidan av en Polestar 4.
Detaljer på insidan av en Polestar 4.
Detaljer på insidan av en Polestar 4.
✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.