Elbilar

Opel satsar mot full elektrifiering: ”Det är en utmaning”

Opels vd Michael Lohscheller. Foto: Opel
Opels vd Michael Lohscheller. Foto: Opel
I förgrunden Elektro Opel GT följt av Kadett Impuls, Astra Impuls II och slutligen bränslecellsbilen Hydrogen 3 som baserades på Opel Zafira. Foto: Felix Björklund
Corsa-e – Opels första elbil efter att de köpts av PSA. Foto: Felix Björklund
Corsa-e – Opels första elbil efter att de köpts av PSA. Foto: Felix Björklund

En liten och ljudlös modell - men ett stort viktigt steg. Nu har Opel officiellt påbörjat den resa som ska mynna ut i full elektrifiering 2024. "Verklig, tillgänglig och enkel" – så ska Opels elektrifiering se ut, säger Michael Lohscheller, vd för företaget.

Publicerad

Rüsselsheim Opel har en lång historia, men på senare tid har den varit ganska brokig. Och det gäller även elektrifieringen. I slutet av 60-talet trixade tillverkaren lite med elektrifiering som mynnade ut i en eldriven GT. Sedan ebbade intresset ut och först i början av 90-talet var det återigen dags för en ny försöksomgång. Koncepten Kadett Impuls 1 och Astra Impuls 2 resulterade dock inte i något produktionsmässigt. Men 2011 tog man steget fullt ut då den första laddhybriden introducerades, och för tre år sedan följdes det hela upp med Ampera-e, den första elbilen i modellpaletten. Men ingen av dessa var riktigt egna bilar… de var Chevroleter som sminkats om med nytt namn och nytt emblem. Och i fallet med Ampera-e så var de i stort sett endast tillgängliga på pappret. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här