Elbilar

Officiellt: Här är BZ4x – Toyotas första riktiga elbil

Toyota BZ4x. Foto: Toyota
Toyota BZ4x. Foto: Toyota
Toyota BZ4x. Foto: Toyota
Toyota BZ4x. Foto: Toyota

Efter 24 år av hybrider har Toyota tagit nästa kliv. Nu har man presenterat sin första elbil och utöver att vara batteridriven – har man laddat den med mycket ny teknik.

Publicerad

När Prius drog lans för elektrifiering i slutet av förra millenniet var den revolutionerande. Men där andra sedan klättrat upp ett par pinnhål på stegen och lanserat både laddhybrider och elbilar var det länge tomt i modellpaletten hos världens största biltillverkare.

Toyota försvarade sig med att de hellre skickade ut miljontals hybrider folk har råd med, än några få elbilar endast miljonärer har plånboksutrymme för.

Men i fjol kom så den första laddhybriden – och nu får vi alltså en elbil. Den senare går under det fantastiskt innovativa och lättförståeliga namnet Bz4x. Bilen har utvecklats i samarbete med Subaru.

E-TNGA-plattformen

Grunden är Toyotas E-TNGA-plattform som är speciellt framtagen för elbilar (så detta är alltså första användningen av plattformen) och batteriet är en integrerad del av chassit.

Bz4x kommer med en eller två motorer varav den senare då innebär att man får fyrhjulsdrift.

Så långt ett ganska ”vanligt” tillvägagångssätt.

Batterikapaciteten i bilen är på 71,4 kWh vilket ska räcka till mer än 450 km (uppskattat WLTP-värde). När det är dags att ladda går det att göra i antingen 11 kW via växelström eller upp till 150 kW via likström.

Toyota BZ4x. Foto: Toyota

En intressant sak som är väl värd att nämna är att Toyota även är så säkra på sin teknik att de garanterar att du även efter tio års brukande ska ha 90 procent av batterikapaciteten kvar – vilket är den hittills högsta garantien i branschen.

Tittar vi på vilka motoreffekter bilen kommer med så är det antingen 150 kW/204 hästkrafter för den framhjulsdrivna enmotoriga versionen. Denna klarar accelerationer 0-100 km/h på 8,4 sekunder och har en toppfart på 160 km/h. Siffror som alla speglar vad ex VW ID4 har.

Som fyrhjulsdriven skrivs systemprestandan till 160 kW / 217,5 hästkrafter, detta då man valt att sätta en 80 kW elmotor per axel. Denna version har något högre vridmoment och snabbare acceleration än sitt framhjulsdrivna syskon.

Då kommer Toyota BZ4x till Sverige

Men det tekniska tar inte slut där. Bz4x kommer med tekniken steer-by-wire – det vill säga att den inte har någon mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul. Det här kommer innebära att styrkänslan blir helt annorlunda mot dagens bilar. Hurdå? Jo, Toyota anger att de med bilen lanserar ”One Motion Grip-control”. Det innebär att man inte ska behöva korsa armarna och fullt rattutslag är blott 150 grader (!). Jämför det med de ca 2,5 rattutslag som det är mellan fullt utslag höger/vänster i dag.  Därtill kan man få bilen med fyrkantig ratt, likt det Tesla gjort nu med sina uppdaterade bilar. Det är inget som kommer med introduktionen utan – Toyota anger att det kommer ”vid en senare tidpunkt” till Europa.

Vidare kommer bilen att ha solcellstak på tillvalslistan. Med hjälp av det kan man fånga in lite energi, tillräckligt för att det ska räcka till upp till 180 mils körning om året om du bor så beskaffat att solen lyser.

Toyota BZ4x. Foto: Toyota

Om vi ser till utseende och storlek så är en BZ4x 90 mm längre, men 85 mm lägre än en Rav4. Så även om den har många design-liknelser med Toyotas trotjänare – framstår den som något helt. nytt.

I december öppnar Toyota orderböckerna och man räknar med att Bz4x ska ha sverigepremiär under senvåren 2022.