Det är nu 50 år sedan som 5-serien blev till och modellen är en viktig del i BMW:s palett. Nu är det dags för förnyelse och generation åtta i ordningen gör entré.
Och det har hänt mycket.
Jämfört med sin föregångare har 5-serien vuxit rejält. Numera är ”mellanklassbilen” en del av femmetersgänget och hjulbasen är snudd på tre meter.
Designen: Här gränslar BMW lite av sina formspråk. Man har tagit en del av den stil man har i IX, men samtidigt inte dragit det lika långt. Självklart har man med ”njur-grill” och dubbla lampor i strålkastarna. I denna har man dock satt in en svart plastrektangal vilken man gömmer sensorer bakom.
DANIEL KRAUS / BMW AGFor press purposes only
DANIEL KRAUS / BMW AGFor press purposes only
Inuti bilen följer I5 i samma spår som BMW:s övriga nyheter med en lätt böjd skärmpanel där man petat in en 12-tums förarinstrumentering samt en 15-tums infotainmentskärm. På den senare kan man faktiskt spela tv-spel på om nu andan skulle falla in.
Vid start kommer I5 att erbjudas i två versioner. Insteget blir bakhjulsdriven och där handlar det om en elmotor på 250 kW motsvarande 340 hästkrafter. Vridmomentet skrivs till 430 Nm och för gasglada kan nämnas att 0-100 km/h går på sex sekunder blankt.
Annons
Räcker inte detta finns även ett M60-alternativ där man har ytterligare en motor på framaxeln vilket innebär en systemeffekt på 380 kW/517 hästkrafter men som tack vare en boost-funktion kan skickas upp över 600 hk samt ett vridmoment på 820 Nm. Med detta aktiverat tar resan upp till 100 km/h bara 3,8 sekunder.
Ombord finns ett batteri på 81,2 kWh vilket tack vare hög energieffektivitet ska kunna ge upp till 582 km räckvidd (edrive40) eller 516 km (M60). När det är slut kan instegsbilen antingen ladda växelström i 11 kW eller snabbladda i upp till 205 kW.
För M60-versionen är den förra 22 kW som standard vilket känns flott.
Något som även är trevligt är att I5:an har full plug&charge-kompabilitet där BMW integrerat möjligheten att lägga in flera laddavtal. Det innebär att man inte behöver låsa bilen enbart till det märkesspecifika alternativet.
DANIEL KRAUS / BMW AGFor press purposes only
BMW i5 lanseras i oktober, men man öppnar de svenska orderböckerna redan nu. Och vad kostar då bilen? Jo, bakhjulsdrivna edrive40 börjar på 815 000 kronor och sedan blir det ett rejält kliv upp för att lägga vantarna på M60:n. För denna börjar prislappen på 1 257 000 kronor.
Värt att nämnas är dock att den som väntar lite även kommer att ha valet att välja kombi-kaross istället. Detta kommer lanseras nästa år.