Det är ett tag sedan Lexus lanserade sin första elbil UX300e. Det var dock en kompromissmodell, nu har man äntligen kommit ut med en ”äkta” bil. Nyheten går under namnet RZ450e och är först ut i en tänkt offensiv av nya elbilar.
RZ:n är en ordentlig elbil byggd från grunden på en dedikerad plattform som modellen delar med Toyota Bz4x. Men till skillnad från den så har Lexusen en tydlig inriktning mot premiumkunder.
Designen är omisskännelig, de markanta karossvecken och den spolformade grillen är väldigt typiskt Lexus. Visst, det är lite mindre av krom och mer minimalistiskt, men ändå mycket märkestrohet.
Insidan av en Lexus RZ450e. Foto: Lexus
Under skalet har Lexus ett batteri om 71,4 kWh, detta ska räcka till ”mer än 40 mils räckvidd” och målet är att ha en förbrukning på under 1,8 kWh/mil när bilen är typgodkänd. Men lång räckvidd är inte det enda Lexus utlovar. Nej, batteriet får även rejäl garanti och tillverkaren säger att man förväntar sig att det håller mer än 90 procents kapacitet efter tio år.
Snabbladdning är en intressant, men ännu obesvarad fråga. Med UX300e valde Lexus att bara erbjuda 50 kW Chademo, för RZ450e säger Lexus inget om DC-laddning. Dock klarar Toyotasyskonet av 150 kW med CCS, vilket torde vara en fingervisning om vad vi minst kan förvänta oss.
E-axle och Direct 4
Annons
Energin i batteriet skickas ut till två motorer i ett upplägg som Lexus kallar E-axle och med ett nytt fyrhjulsdriftssystem kallat ”Direct 4”. E-axeln innebär att motor, transmission och styrenhet sitter mellan hjulen och således är väldigt kompakt. Direct4-delen består i att man har dubbla motorer där den främre är på 150 kW och den bakre är på 80 kW. Systemeffekten skrivs till 230 kW vilket motsvarar 313 hästkrafter. För de som stampar på gasen omsätts detta till en acceleration 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Hastighetsökningen avstannar sedan vid begränsningen 160 km/h.
Den elektroniska fyrhjulsdriften ska även vara blixtsnabb i kraft- och vridmomentsfördelningen vilket enligt Lexus gör bilen säkrare samt mer rolig att köra.
Lexus RZ450e. Foto: Lexus
En annan nyhet som kommer med elbilen är helelektronisk steer-by-wire styrning. Det finns alltså ingen mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul. Det här är något Lexus och Toyota blir först som traditionell volymtillverkare att göra och tekniken har flera fördelar.
Nya styrtekniken ger omedelbar respons
Förutom att man kan rationalisera bort en del komponenter ska uppsidan enligt tillverkaren bestå i ”mer exakt styrkänsla och omedelbar repsons”. Därtill ska även vingel och vibrationer som kan uppstå vid dåligt underlag filtreras bort.
Och som grädde på moset för de som verkligen vill få full effekt av tekniken erbjuds tillvalet ”One Motion Grip”. Detta är en speciell ”fjärilsformad” ratt som från centerläget till fullt rattutslag endast har 150 graders vridning – alltså behöver man aldrig korsa armarna.
Exakt när bilen kommer till Sverige, och vad priset blir är ännu så länge okänt. Men troligtvis återfinns den ute i handeln mot slutet av året.