ELBILAR

Officiell: Här är Mercedes nya E-klass – får 100 km räckvidd

Förberedd för videomöten, Angry birds för förströelse och tre olika laddhybrider. När nya Mercedes E-klass gör entré tar digitalisring och elektrifiering första plats.

Det är nu 30 år sedan som Mercedes introducerade ”E-klass” i sin nomenklatur och lagom till jubileet kommer ni en ny generation av modellen. Och som vanligt har tillverkaren spänt bågen och menar att man sätter en ”helt ny nivå” på två områden: digitalisering och elektrifiering.

När det gäller det fösta så har man nu lanserat så att en digital nyckel kan laddas ner till mobil (Iphone) eller smartklocka (Apple watch) vilket då ersätter den fysiska. Ägaren kan även dela ut totalt 16 rättigheter där andra kan få köra bilen.

Andra exempel på mer digitalisering kommer i att man dels kan sätta rutiner för bilen. Där fordonet automatiskt ställer in sig som önskat vid vissa omständigheter. Som exempel lyfter Mercedes fram att om det är kallt i kupén – kan bilen automatiskt sätta på stols- och rattvärme samt ändra stämningsbelysning.

Mer konkreta exempel på att Mercedes tagit välbehövliga digitaliseringskliv är att man nu börjar få in tredjepartsappar i sitt så kallade MBUX-system. Så den som vill kan köra möten via Webex eller Zoom i bilen och då använda den inbyggda kameran (tillval). Därtill finns webbläsaren Vivaldi installerad och om man inte vill jobba… både TikTok och Angry birds finns att installera.

Med EQS introducerade Mercedes ”Hyperscreen”, i E-klass är den lite mer nedtonad och kallas då ”Superscreen”. Istället för att vara snudd på hela bilens bredd sträcker sig nu skärmpanelen från mittkonsolen ut över passagerarsidan. Denna kompletteras av en separat skärm för förarinstrumentering.

Går vi från digitalisering till elektrifiering kommer nya E-klassen i sex utföranden varav hälften är laddhybrider och resterande är miljdhybrider.

Alternativen som går att ladda är E300e, E300e 4matic samt E400e 4matic. I samtliga fall är det en 95 kW /129 hästars elmotor med ombord. I 300-bilarna kompletteras drivlinan med en bensinmotor om 204 hästar och i den starkare 400-modellen är fossilmotorn på 252 hk.

Inititialt kommer alltså Mercedes inte att erbjuda en laddhybrid med dieselmotor. Utan vill man köra på diesel så är det mildhybrid som gäller.

Oavsett vilken laddhybrid man väljer uppger Mercedes att räckvidden är på cirka tio mil.

Med på tillvalslistan finns luftfjädring samt bakaxelstyrning. Därtill har bilen även en funktion som ska motverka åksjuka med hjälp av massage, ljud och stämningsbelysning.

För de som tycker att det hela låter läskande uppger Mercedes att man börjar sälja nya E-klass i sommar och att de räknar med att de första leveranserna ut till kund kommer att ske under hösten.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.