Den första specialaren på över 40 år och ett prestandamonster som kombinerar nytt med gammalt. XM är namnet på BMW:s nya laddhybridsuv med 653 hästkrafter.
När BMW:s M-division visade konceptet XM i fjol blev det en hel del rabalder. Den första dedikerade M-modellen sedan 70-talets M1 var nämligen en jättesuv med laddsladd.
Helgerån menade vissa, i takt med tiden tänkte andra.
Nu har dock konceptet gått och blivit verklighet – intressant nog fortfarande med det Citroënklingande XM som namn.
Tekniskt byggs den på samma grundarkitektur som de flesta andra BMW-bilar – men sedan har prestandafolket fått mycket spelrum.
Under huven fram sitter det en nyutvecklad 4,4-liters V8 med dubbla turboaggregat. Denna får sedan hjälp av en elmotor och tillsammans ska radarparet kunna leverera 480 kW/ 653 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 800 Nm.
BMW XM. Foto: BMW
Detta ska göra att den stora bilen, vi pratar om en vikt på 2,7 ton, klarar av att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder. Siffran är i sig inte jätteimponerande ställd bredvid BMW:s övriga M-versioner. En X3 M klarar samma sak på 4,1 sekunder.
Annons
Dock verkar det som att man nere på utvecklingsavdelningen i Bayern är medveten om detta och redan nästa år kommer en specialversion av specialaren kallad ”Red Label”. Denna har 550 kW/748 hk och 1 000 Nm.
XM:s stora ”näsborrar”
De dagar man inte vill köra dragrace så ska XM kunna visa upp en mer sansad sida. Detta då elmotorn tack vare ett batteripack om 25,7 kWh bra dagar aska kunna ge upp till 88 kilometers räckvidd på el.
Utseendemässigt kallar BMW designen för extravagant och att bilen har karossdesign som för tankarna till M1. Det senare är nog upp till betraktaren, men det är minst sagt en iögonfallande formgivning med de stora ”näsborrarna”, smala strålkastarna och väl tilltagna dimensionerna.
Väl tilltagen är även prislappen som börjar på 1 821 000 kronor här i Sverige. Dock är BMW tydliga med att det inte är här man räknar med flest kunder. USA, Kina och Mellanöstern är förväntade stormarknader.
Om XM i framtiden blir en lika mytomspunnen bil som M1 återstår att se.