Ett specialbatteri som ska ge BMW:s supersuv en rejäl räckviddsökning. Tack vare startupen Our Next Energys Gemini-teknik ska IX få nära 100 mils räckvidd.
När BMW lanserade IX var det som en teknikförevisning och flaggskeppsmodell. Och nu tar man nästa steg i utvecklingen och den tyska tillverkaren har undertecknat ett avtal med amerikanska Our Next Energy. Ett företag som BMW redan investerat i sedan tidigare.
I första hand handlar det om att få till ett test och i prototyputförandet ska IX klara hela 965 km på en laddning. Teknikföretaget har sedan tidigare visat att deras så kallade Gemini-batterier kan leverera, inte minst då de bytte batteripacket i en Tesla Model S – som då fick 121 mils räckvidd.
Själva tekniken i Gemini-batterierna som gör att de kan leverera lång räckvidd är att de består av två delar. En grunddel med litiumjon-battericeller av LFP-typ (litium, järn, fosfat) samt en mer komplex del som agerar räckviddsförlängare. Där består katoden av en hög andel mangan.
BMW IX. Foto: BMW
20 procent mindre litium
Utöver att ge elbilar längre räckvidd reducerar Gemini-tekniken materialbehoven. Enligt egen utsago kräver deras batterier ”20 procent mindre litium och 60 procent mindre grafen” samtidigt som ”nickel och kobolt minimeras”. Det framgår inte vad de jämför med dock.
– I takt med att elbilar blir vanligare så lär sig förare att verkliga förhållanden markant kan påverka batteriprestandan. Vanliga situationer som att ligga på motorväg, vintertemperaturer, att köra i berg, dra – eller en kombination av de fyra är en utmaning för elbilar, säger Mujeeb Iljas, grundare och vd för One i ett uttalande.
Annons
– Vi planerar att fördubbla energin i batterierna, på så sätt kan elbilar enkelt hantera långkörningar under verkliga förhållanden.
En av detalj i tekniken är att Our Next Enegy tror på att man kan erbjuda den till priser som ligger i paritet med dagens konventionella litiumjonbatterier. Dock kommer troligtvis de mer extrema, de som kan ge räckvidder på runt 100 mil och över vara fortsatt dyra.