Elbilar

Nya snabbladdarna ger tio mils räckvidd – på tre minuter

Roland van der Put från Fastned och EVBoxs Maurice van Riek vid den nya 400 kW-laddaren i Nederländerna. Foto: EVBox

Den är först av sitt slag och innebär nästa steg för att kapa laddtider. Nu har en pilotanläggning för laddning med 400 kW satts igång i Europa.

Publicerad

Infrastruktur och laddning är två av de viktigaste parametrarna för elbilar. Visst, i normalfall laddar elbilister hemma – men när man är på längre färder krävs det habil och snabb laddning.

I dagsläget är det upp till 350 kW som erbjuds av vissa operatörer, även om det ännu inte finns några serieproducerade modeller som kan ta emot så mycket.

Höjer ribban för snabbladdare

Men nu höjer Fastned och EVBox ribban och rullar ut en laddare på 400 kW. Denna står vid A8 nära Oostzaan i Nederländerna och i teorin ska den kunna ge tio mils körning på bara tre minuter.

Utöver att toppleverera på 400 kW kan stolpen dynamiskt delas av två fordon vilket då innebär 200 kW per bil

Själva laddaren kallas Troniq Modular High-power och är en vidareutveckling av EVBox 240 kW-stolpe. Tanken är att man nu ska börja placera ut dessa 400 kW-laddare vid stationer med mycket trafik.

Satsar på ”super-nätverk”

Även om 400 kW låter mer än nog för de flesta förhållanden så är EVBox och Fastned inte de enda som har testladdare i den häraden. I Spanien har Ingeteam och Infineon Technologies ett test igång och Renualtgruppens Mobilize har utannonserat att de ska bygga ett helt nätverk med 400 kW-laddare.

Dock finns det de som har siktet högre ställt än 400. Redan 2018 satte ett teknikkonsortium där bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens ingick upp en laddstation med 450 kW kapacitet.

Ännu finns det dock inga elbilar i serieproduktion som kan ta tillvara på så här höga effekter, men det kommer. Kinesiska Xpeng har suven G9 på ingång. Denna benämns som ”världens snabbast laddande” elbil, och ska enligt tillverkaren klara snabbladdning i upp till just 400 kW.