Elbilar
Nya Renault Captur kommer som laddhybrid
En laddbart alternativ för dem som är på jakt efter en kompakt crossover. Nu lanserar Renault sin ny Captur – som snart kommer med plug in teknik.
Det är sex år sedan Renault introducerade Captur för världen. I sin klass har den varit en storsäljare och totalt sett har den franska tillverkaren sålt 1,2 miljoner exemplar. Nu är det dags för generationsskifte. I samband med det uppdateras modellen även med laddbara drivlina.
Captur baseras på samma plattform som introducerades med nya Clion. Liksom som kompaktmodellen innebär det lättare konstruktion, bättre aerodynamik och ny teknik.
Storleksmässigt har bilen blivit längre och rymligare än tidigare och ett exempel på det är att i bagageutrymmet får man nu plats att packa 536 liter – vilket är mer än vad du får plats med i en Volvo V60.
Nytt är även att Captur har digitaliserats. Det märks genom att analoga mätare nu förpassats till historien.
Den stora rubriken är dock att Captur efter årsskiftet även erbjuds som laddhybrid. Motorn, kallad E-Tech Plug-in, har utvecklats inom den stora Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen. Som kuriosa kan nämnas att företaget säger att de registrerat över 150 patent för att skydda den nya drivlinan.
Så vad består då denna så skyddsvärda lösning av? Jo, förbränningsmotorn är en 1,6-liters bensinmotor med ett speciellt anpassa partikelfilter (troligen för att klara kommande utsläppskrav). Denna arbetar i konsert med två elmotorer som driver framhjulen via en multiläges-växellåda. Mer specifika än så är den franska tillverkaren inte.
Renault är ännu så länge snåla med siffror och detaljer, i skrivande stund nämns inget om systemprestanda, utan de nöjer sig med att ange att batterikapaciteten är på 9,8 kWh – och att det ska gå att köra 45 km på el. Dock är denna räckvidd toppfartsbegränsad till 83 km/h.
Vad bilen kommer att kosta återstår att se, men det lär avslöjas under hösten.