Elbilar
Nya kabeln kan ladda elbilar på fem minuter
Processen när vätska förångas i kabeln ska kunna ta hand om en värme motsvarande 24,22 KW. Foto: Purdue University/Jared Pike
Den nya kylningen i kabeln ska göra det möjligt att ladda elbilen 4,6 gånger snabbare än med Teslas Supercharger. Ford står bakom forskningen vid Purdue University.
Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till våra populära (och kostnadsfria) nyhetsbrev här.
Snabbladdning i all ära, men det faktum att ett vätgasdrivet fordon kan tankas lika snabbt som bensin- eller dieselbilar är ett starkt argument för bränsleceller. Elbilarnas laddtider begränsas av problemet med uppvärmning, men nu kan en lösning vara på väg som gör processen lika snabb som att tanka bensin.
Använder samma princip som kylskåp
I delstaten Indiana i USA utvecklar Purdue University nu en kabel vars kylning ska göra det möjligt att ladda 4,6 gånger snabbare än dagens tillgängliga laddare med högst prestanda. Det skriver universitetet på sin hemsida.
Projektet har finansierats av Ford, som sannolikt inte är missnöjda över att laddkabeln därmed överträffar Teslas Supercharger.
Klarar värme motsvarande 24,22 kW
Vätskekylda laddkablar finns redan, men Purdues lösning utgår från samma princip som i ett kylskåp, med en vätska som förångas. I det här fallet ska processen kunna ta hand om en värme motsvarande 24,22 kW.
I laboratorietester har prototypkabeln kunnat hantera över 2 400 ampere. Det är långt mer än de 1 400 ampere som skulle behövas för att komma ner i laddtider på fem minuter. Detta kan jämföras med omkring 20 minuter för Teslas Supercharger.