Elbilar Ny hybriddrivlina kapar utsläppen – och kostnaderna Intressant lösning. Continental har valt att placera sin nya vattenkylda elmotor mellan förbränningsmotorn och transmissionen. Foto: Press Continentals nya system består av en vattenkyld elmotor på 30 kW med integrerat batteri samt styrelektronik. Foto: Press Ett 48-voltssystem mellan mild- och fullhybrid. På höstens bilmässan i Frankfurt ska Continental visa upp ny innovativ hybridteknik. Felix Björklund Publicerad 11 jul 2019 kl 13.18 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Tyska Continental har under en längre tid utvecklat olika 48-voltssystem för kostnadseffektiv elektrifiering. Nu tar de tekniken ytterligare ett steg och presenterar ett system som tack vare en elmotor tillåter körning på el. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ laddhybrider eldrift elbilar
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.
INDUSTRI Northvolt om ny finansiering: ”Förhandlingar pågår” Batteritillverkaren Northvolt har inte gett upp. Försöken att säkra ny finansiering pågår ännu, enligt presschefen Erik Zsiga.