Ny drivlina ska hjälpa Volkswagen i elbilskampen – första modellen blir ID7
Volkswagen AG
Mer prestanda och lägre förbrukning. Nu lanserar Volkswagen en ny elmotor som ska göra elbilarna i ID-familjen mer attraktiva. Första modell som får enheten blir ID7.
På måndag är det premiär för ID7, Volkswagens nya elbil som beskrivs som ID-familjens flaggskepp och som bland annat ska locka med rejält tilltagen räckvidd. Dock får vi redan nu lite information om vad som komma skall. Detta då tillverkaren gått ut med informationen om en ny typ av elmotor, där ID7:an blir första modell som får den.
Enheten har en effekt på 210 kW, motsvarande 286 hästkrafter, och ett maximalt vridmoment på 550 Nm. Det senare är markant högre än vad man tidigare kunde plocka ut ur den 150 kW-motor som sitter i ID3/4/5/Buzz.
The components of the new APP550 MEB drive.Volkswagen AG
Förbättringarna tillskrivs att man bytt ut statorn i motorn och har spolat upp mer koppar och i rotorn har magneterna ersatts av mer kraftfulla diton.
Vidare har drivlinan kompletterats av en ny inverter som enligt VW ska trycka upp verkningsgraden högre under viss belastning. Ytterligare en förbättring som gjorts i det här avseendet är att man bytt ut den elektriska oljepumpen i kylsystemet för motorn – och istället ska systemet kylas ned ”via kugghjulen i växellådan samt speciellt utformade komponenter för oljedistribuering”. Den varma oljan kyls av fordonets kylslinga och elmotorn som helhet är vattenkyld.
– Eftersom det tillgängliga utrymmet inte har förändrats (i MEB-plattformen, reds.anm) var vi tvungna att utveckla en ny drivenhet för att åstadkomma förbättringar inom prestanda och verkningsgrad – trots begränsningarna. Det här var en stor utmaning och resultatet visar att vi lyckats både minska användandet av råmaterial samtidigt som vi markant förbättrat fordonets energieffektivitet, säger Karsten Bennewitz, ansvarig för drivlinor och energisystem på Volkswagen, i ett uttalande.
The components of the new APP550 MEB drive.Volkswagen AG