Nu öppnar Tesla sina Superchargers (för alla) i Sverige
Gott om plats för andra elbilar att ladda på. Därför öppnar Tesla nu upp många av sina laddstationer för alla. Foto: Tesla
Här ett exempel på en laddstation som är öppen för andra fordon än Tesla. Foto: Tesla
Tesla har bestämt sig för att öppna sina snabbladdare för andra märken, även i Sverige. Och trots att inte alla stationer blir tillgängliga – blir tillverkaren den största laddoperatören i landet.
Ett eget snabbladdningsnätverk har länge varit Teslas trumfkort. Supercharger-nätverket har sedan starten expanderat i enormt snabb takt och bara i Sverige har tillverkaren 57 stationer och närmare 700 laddare. Tittar man globalt är nätverket på över 30 000 laddare.
På sin sajt skriver Tesla att man ”alltid haft som ambition att öppna Supercharger-nätverket även för elbilar som inte kommer från Tesla”. Resonemanget är att ju fler som använder dem, desto snabbare möjliggörs vidare expansion.
Initialt rör det sig om 42 Tesla-stationer med gott om ledig kapacitet. Det betyder att de stationer som redan har hög beläggning inte berörs. Innan det blir dags att öppna dessa ska resultatet av projektet utvärderas.
Tesla Supercharger, vad kostar det att ladda?
Med pilotprojektet får nu alltså de som kör Volkswagen, Volvo och BMW möjlighet att svänga in till Tesla för att ladda. För att komma igång krävs det att man laddar ner Teslas mobilapp och startar genom denna. Antingen går man på lösviktspris som då i snitt är 7,30 kronor/kWh. Eller så löser man månadsabonnemang för 129 kr och då får sin kostnad kapad till 5,1 kr/kWh i snitt.
Annons
Här ett exempel på en laddstation som är öppen för andra fordon än Tesla. Foto: Tesla
På frågan om Tesla gör någon skillnad mellan de som kan nyttja snabbladdarnas fulla potential – och de som bara kan ladda i 50 kW svarar en representant för märket.
– Nej, det kommer vi inte göra. Det här är ett test och vi övervakar hur det går hela tiden. Vi öppnar upp för alla eftersom vi har så pass bra kapacitet på de här stationerna. Skulle det vara så att det blir stockning får vi tänka om. För det ska alltid vara lika lätt och smidigt för Teslaägare som det är i dag.
Fotnot: Att Tesla anger snittpriser är för att kWh-priset skiljer sig åt mellan olika stationer.