Elbilar
Nu lanserar Mercedes sin första självkörande bil
Foto: Mercedes
En bil som tar över ratten – och det fulla ansvaret. Nu har Mercedes lanserat sitt system Drive Pilot som innebär att föraren kan släppa ”allt”. Dock finns det fortfarande många begränsningar.
Autonoma bilar har varit ett hett samtalsämne det senaste decenniet. Elon Musk har flertalet gånger hävdat att Tesla ska lansera fullt självkörande bilar och ska i jakten på detta börja beta-testa företagets Full self-driving i Europa senare i år.
Det finns kritiska röster som menar att vi aldrig kommer nå full autonomi, eftersom världen inte är konstant och ganska ofta är oberäknelig.
– Om man ser rent praktiskt så kommer vi nog definitionsmässigt att hamna på nivå 4 (hög automatisering enligt SAE:s femgradiga skala), har VTI-forskaren Alexander Eriksson tidigare sagt till Ny Teknik.
Några som däremot tagit ett kliv mot självkörande bilar är Mercedes som nu börjar sälja tillvalet Drive pilot i modellerna S-klass och EQS. Tillvalskrysset innebär att bilen faktisk kan ta över körningen helt och hållet under vissa givna förhållanden.
Kameror och sensorer
Systemet kan ta hand om allt som har med körning att göra i hastigheter upp till 60 km/h, dock bara på godkända sträckor. Systemet beskrivs som det första av tre nivåer i en serieproducerad bil. Den här automatiseringen ligger dock närmare en kökörningsassistent i förmågor än en fullblodsfunktion för en autonom bil.
Rent tekniskt använder bilen utöver kameror och sensorer som annars används för fart- och filhållning även gps samt lidar. De begränsningar som finns är att vägen ska vara godkänd i systemet, att det är dagsljus, klart väder samt att sträckan är fri från vägarbeten.
Men är alla dessa punkter är det bara låta bilen tuta och köra. Och en av de viktigaste punkterna – Mercedes är så pass säkert på sitt system att företaget tar det fulla ansvaret om något skulle hända under det att systemet är i gång – det är en markant skillnad mot Teslas Autopilot.
Mercedes är stolta med att säga att Drive pilot är det första internationellt godkända systemet för ”villkorad automatiserad körning”. Men trots att man talar om att det är internationellt, fungerar systemet ännu så länge bara på 1 300 mil tysk väg.
Mot slutet av året hoppas tillverkaren att även de båda amerikanska delstaterna Kalifornien och Nevada ska adderas. Hur, om och när vägar i Sverige kommer med i databanken över godkända sträckor återstår att se.