Elbilar

Nu kommer elbilstillverkaren Ora till Sverige

Ora Cat. Foto: Ora
Ora mot Sverigelansering. Foto: Ora

Elbilstillverkaren vill vara prisvärd men samtidigt inte ett budgetalternativ. I november lanseras kinesiska Ora i Sverige.

Publicerad

Redan i början av 2022 stod det klart att den svenska bilmarknaden skulle begåvas med en hel radda nya elbilsmärken. Sedan dess har Xpeng, Aiways, Nio samt BYD slagit ned bopålarna, och nu får vi ytterligare ett: Ora.

Bakom märket står Great Wall Motors, och i Sverige kommer det vara International Motors som står för importen.

Vad kan Ora tillföra den svenska marknaden? Ny Teknik ställde frågan till importören.

– Framför allt tillför Ora en högkvalitativ produkt som har en spännande design. Det byggs många bra bilar nu för tiden och på något sätt ska man ju stå ut. Tekniskt är det svårt, men vi tycker det är roligt att den har en egen design, säger Christer Blomdell, vd för International Motors Nordic. 

Första modellen från Ora heter Funky Cat, men i Sverige kommer man initialt att bara kalla den för Ora. Enklare så tycker man från importören.

Ora – rundad och färgglad

Till skillnad från många andra alternativ är bilen en traditionell halvkombi snarare än en suv och designen är rundad och färgglad.

När det kommer till det tekniska handlar det initialt om två alternativ. Ett med ett LFP-batteri om 48 kWh vilken får 310 kilometers räckvidd. Det andra har ett NMC-batteri på 63 kWh vilket ska ge bilen en räckvidd på 420 km, dock har båda en maximal snabbladdningskapacitet på blyga 70 kW. På längre sikt ska även en GT-version lanseras.

Skälet till att International Motors blir importör kommer av att man som koncern länge har arbetat med Great Wall Motors. Det engelska systerbolaget har tidigare även sålt bilar från den kinesiska tillverkaren.

I Sverige kommer man dels att saluföra Ora online, men även hos utvalda handlare. Den 19 november öppnar man i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Prislappen då?

– Vi kommer att ha ett attraktivt pris för den produkt vi säljer. Vi tror att privatleasing blir en stor del av försäljningen, men vi kommer inte prisa oss som ett budgetalternativ, säger Christer Blomdell.

Ora mot Sverigelansering. Foto: Ora

Ja, priset har alltså inte kommunicerats än – det kommer man göra i oktober.

– Vi tänker oss att det är de som är öppna för att testa nya saker, de som tycker det är kul med färg, design och form, men även enkelheten i att köra elbil. Våra liv är fulla av logistik, då ska det vara enkelt – men det behöver inte vara tråkigt, svart och grått för det, säger Linda Ungh som är marknadschef för Ora i Sverige.

När det kommer till funktioner och finesser i bilen lyfter Linda Ungh fram att Ora ska erbjuda saker som andra inte gör. Bland annat så får bilen med större batteri massagefunktion samt ventilerade säten, och samtliga bilar har ratt- och sätesvärme, trådlös mobilladdning och 360-kamera som standard.

Ora introduceras i november, och redan i år räknar man med att ha fått ut 300 bilar – sedan gasar man på rejält.

– 2023 som helår tänker vi någonstans mellan 2 000-3 000 bilar och sedan siktar vi på upp mot 10 000 om året, då med fler modeller, säger Christer Blomdell.

Wey mot lansering – laddhybrid med 15 mils räckvidd

Med nivåer på nära femisiffriga registreringar skulle Ora storleksmässigt hamna i samma härad som Ford, Hyundai och Peugeot. I segmentet med halvkombis i samma storlek som Ora återfinns VW ID3, Cupra Born samt nylanserade MG4. Men vilka som International Motors ser som konkurrenter vill Christer Blomdell inte gå in på.

– Jag tror inte att vi kommer gå mot någon specifik konkurrent eller märke. Vi riktar snarare in oss på de som vill ha något som sticker ut samt som vill ha kvalitet till ett attraktivt pris, säger han.

Utöver Ora förbereder International Motors ytterligare en lansering. I vår kommer premiumbetonade Wey att introduceras.

– Wey kommer 2023. Det är en ren premiumprodukt och första bil är laddhybriden Coffee 01. Det mest unika där är att det är en bil som gör 15 mil på el. Det är alltså en bil som du i 95 procent av tiden kör som en ren elbil, säger Christer Blomdell.