Nu kommer BMW:s eldrivna kombi – så lång räckvidd får bilen
BMW I5 TouringFabian Kirchbauer
Trött på suvar, men sugen på att få en bil med gott lastutrymme. Nu har BMW lanserat kombi-versionen av sin I5:a och här erbjuds lång räckvidd och bra bagagemöjligheter – men till ett styvt pris.
Ny Teknik var på plats och fick en förhandsvisning i fjol av den kommande I5 Touring.BMW
Redan i fjol gjorde nya 5-serien entré där eldrift var en viktig ingrediens (läs vår provkörning av bilen här). Nu utökas serien med kombimodellen Touring vilket blir ett välkommet inslag för de som vill ha en mer vardagspraktisk lösning.
När det kommer till teknik och prestanda så speglar kombin det som återfinns i vanliga sedanversionen. Vid introduktionen erbjuds bilen som antingen bakhjulsdriven med 250 kW/340 hästkrafter eller i ett dubbelmotorigt paket där effekten skrivs till 442 kW /601 hk som max.
Oavsett vilken av de båda alternativen man väljer är det ett batteri på 81,2 kWh som gäller. Detta ger upp till 56 mil i kombination med bakhjulsdrift, medan den som valt toppmodellen inte kommer längre än 50,6 mil. Om det nu är så att man klarar av att tangera de officiella förbrukningssiffrorna.
Laddning sker vid laddbox i 11- alternativt 22 kW om man kryssat i det som tillval. Vid snabbladdning ska det gå att nå en toppeffekt på 205 kW vid optimala förhållanden. I5 Touring har funktion för klimatisering av batteripacket inför laddstopp och modellen stödjer även tekniken plug&charge.
Större bagageutrymme än i hybriden
Storleksmässigt är bilen lite över fem meter vilket innebär att den är snudd på tio centimeter längre än förra generationens kombimodell. Bagaget är på 570 liter vilket är tio mer än tidigare (hela 140 liter mer än i laddhybridversionen som fanns tidigare). Därtill ska lasttröskeln vara lägre och själva öppningen bredare vilket gör det lättare att packa.
Annons
Batteri och drivlina i nya BMW I5 TouringBMW
BMW I5 TOuringFabian Kirchbauer
BMW I5 TouringFabian Kirchbauer
BMW I5 TouringFabian Kirchbauer
Dock är det en klassisk finess som inte finns med. BMW har ”alltid” haft öppningsbart fönster i bakluckan. En fantastisk funktion som gör att man kan öppna glaset och kasta in mindre grejer utan att behöva mecka med hela luckan.
Lanseringen av BMW I5 Touring sker under andra kvartalet, men de som vill kan redan nu lägga in en beställning.
Priserna startar på 833 800 kronor för den bakhjulsdrivna versionen och 1 272 200 kr för värstingvarianten M60 Xdrive.