Elbilar

Nu har elbilsutmanaren Vinfast avslöjat priserna i Europa

Här är elbilarna VF8 och VF9, som Vinfast ska utmana med. Foto: Vinfast

Ett oprövat kort som ska ta Europa med storm? Vietnamesiska Vinfast har gått ut hårt och på kort tid presenterat fyra nya elbilar. Nu har två av dem fått europeisk prislapp.

Publicerad

För tio år sedan skulle folk ha skrattat åt tanken på att ett vietnamesisk multibolag, med rötterna i Ukrainas matindustri, på allvar skulle lansera bilar i Europa. Men tiden är en annan nu och är det något som elbilseran har visat – så är det att gamla sanningar inte gäller. Och det gör att 2022 kommer att bli väldigt intressant.

I Europa har det på kort tid etablerats en hel kader med nya märken som alla siktar på att ta en del av elbilskakan. Vi har kinesiska storsatsningar från Nio, Xpeng, Aiways och snart även då Vinfast, ett vietnamesiskt märke med bara några år i ryggen.

Bilarna som Vinfast ska utmana med går under beteckningen VF8 och VF9. Det är samma modeller som man i höstas visade på bilmässan i Los Angeles, men som då kallades E35 och E36.

Nu går de båda bilarna att förbeställa. Så vad får man då om man väljer att satsa vietnamesiskt?

Mått som en Tesla Model Y

Den femsitsig crossovern VF8 blir indragaren. Här får man som köpare en bil med mått som en Tesla Model Y, dubbla elmotorer om totalt 260- eller 300 kW samt batteri för upp till 504 kilometers kröning. Prestandamässigt så handlar det om en officiell energiförbrukning på 1,71 kWh/mil – eller 0-100 km/h på 5,9 eller 5,5 sekunder om man tycker det är mer intressant.

Priset för detta startar på 43 350 euro för den något effekttamare versionen vilket motsvarar lite drygt 443 000 kronor. Dock om man väljer att förhandsboka och lägger 150 euro för detta, då får man en rabatt på 2 500 euro vid köp.

Med det avdraget samt eventuell bonus så förefaller VF8 ha ett riktigt överkomligt pris sett till prestanda och storlek.

Tycker man 8:an är för liten – så erbjuds även storebror VF9. Och den är verkligen stor. Med ett mått på 512 cm är den störst i elbilssegmetet. Lägg till att den är två meter bred och det är få bilar över huvudtaget som är i de här dimensionerna.

Fördelen är att det blir mycket utrymme inuti och modellen erbjuds som sex/sju-sitsig.

Under skalet är det samma drivlina som i VF8, alltså 300 kW ur dubbla motorer – dock så är batteriet större. Självklart så påverkar extravikten och storleken prestandan. Om man har bråttom så är acceleration 0-100 km/h på 6,5 sekunder – dock ska de extra kWh under golvet göra att man kan köra upp till 550 km på en laddning.

Priset? Det börjar på 59 150 euro, men även här kan man få rabatt. Detta på 4 200 euro om man lägger in en förhandsbokning.

Det ska påpekas att samtliga värden för prestanda och förbrukning är preliminära, typgodkännande kommer inte ske förrän ”andra halvan av 2022”. Först därefter kommer det sedan att vara tal om försäljning av bilarna.

Viktigt att poängtera är att batterierna inte ingår i köpet. Vinfast uppger att man vill hyra ut batterierna. Men vad kostnaden för batterileasingen landar på är inte klart än.