Elbilar

Nios vändning – överger strikta abonnemangstanken

Nio ET7. Foto: Felix Björklund
Nio ET7. Foto: Felix Björklund
Nio EL7. Foto: Nio

Ett nytt lyxigt alternativ för mellan 14 000 och 20 000 kr i månaden. När kinesiska Nio lanserade i Europa var det enkom med abonnemang – de som ville köpa fick kalla handen. Nu har man ändrat sig.

Publicerad

Det var på ett stort evenemang i Berlin som Nio gjorde europaentré. Företaget slog på stora trumman och menade att man nu lanserade ett slagkraftigt alternativ i femmetersklassen som första bil.

Gott så långt. Men under premiären kom även en bomb. Den kinesiska tillverkaren tänkte endast erbjuda sin lyxlimousine på abonnemang och detta till ett pris som startade på 14 000 kr.

Kritiken lät inte vänta på sig och många som skrivit upp intresse inför lanseringen var irriterade. I Norge säljs bilarna – varför inte i övriga Europa? De kommande dagarna försvarade sig tillverkaren med att de trodde på affärsidén och ville köra på detta.

Nu har dock Nio insett att hela tanken med att enbart erbjuda bil till hög månadskostnad inte flyger och gör ett lappkast.

Ett stycke ET7, alltså den stora sedanen börjar på 919 000 kronor, detta för en bil med 75 kWh-batteri. En prislapp som ligger markant under vad exempelvis Mercedes och BMW tar för sina lyxlimpor.

Nio ET7. Foto: Felix Björklund

Går att köpa utan batteri

Vidare kommer Nio EL7, en mellanstor suv, att börja på 959 000 kronor och instegsmodellen, sedanen ET5 går loss på 689 000 kronor. Även dessa två priser gäller för bilar med 75 kWh-batteri.

Dock finns det alternativ om man vill komma ner i pris vid köpet. Samtliga modeller går att köpa utan batteri och sedan hyra det senare. Då är priserna på 789 0000 kr + 1 799 kr/mån i batterihyra för ET7. Suven har motsvarande pris på 829 000 + 1 799 kr/mån och den mindre sedanen 559 000 + 1799 kr/mån.