Elbilar
Nios elbilar har bytt batterier en halv miljon gånger på två år
Foto: Nio
Kinesiska Nio har hunnit uppföra 131 stationer där ägarna kan få ett nytt, fulladdat batteri. Hittills har 500 000 byten genomförts – trots att nära hälften av förarna aldrig använder tjänsten.
Att färdas i områden med en dålig laddinfrastruktur kan ge elbilister räckviddsproblem. I Kina förstärks problemet av att många inte har möjlighet att ladda fordonet nära sitt hem. Inhemska tillverkaren Nio valde därför att satsa på ett teknikspår från elbilismens ungdom, där man i stället för att sätta i sladden helt enkelt byter ut batteriet mot ett fulladdat.
I slutet av 2017 genomfördes det första bytet, och i maj 2018 öppnade bolaget den första av sina stationer i Shenzhen. I dag är antalet uppe i 131 stycken, och Nio-förarna verkar använda dem tämligen frekvent – den 25 maj i år passerades 500 000 genomförda byten på stationerna.
Under de cirka två åren sedan invigningen har Nio sålt 38 900 bilar, och samtliga är utrustade för att snabbt byta batteripacken på 70- respektive 84 kWh – samt ett kommande batteri på 100 kWh. Men en stor del av förarna byter aldrig ut sitt batteri. Enligt Inside EV:s visar data från mars att endast 48,7 procent av ägarna någon gång hade utnyttjat stationerna.
Nu utvecklar Nio en andra generation av bolagets stationer, där det inte längre är nödvändigt att lyfta bilen. I december testade Inside EV:s en av de nuvarande anläggningarna i Peking, och att få batteriet utbytt tog då under sex minuter. Detta var dock utan någon kö – med lite tryck från andra bilister kan det bli en ganska jämn kamp mellan dagens konventionella snabbladdning och Nios lösning. Bolaget uppmanar kunderna att schemalägga sitt byta, så slipper man att vänta.
Se klippet på Inside EV:s test nedan.