ELBILAR

Nio lanserar rival till Tesla Model Y – med mer räckvidd och lägre pris

En röd bil
Onvo L60.

En direkt rival till världens mest sålda bil. Nio har presenterat Onvo L60 som ska vara rymligare, energisnålare och framförallt: billigare än Tesla Model Y. Första leveranserna väntas till hösten.

När analytiker summerade 2023 var det ett historiskt år när det kom till bilförsäljning. För första gången någonsin var det inte en av de stora tillverkarna som toppade, därtill var den mest sålda bilen i fjol en elbil. Tesla Model Y var i ensam majestät högst upp och trumfade Toyota Corolla som länge toppat.

Men i förra veckan lanserade Nio sitt budgetmärke Onvo, som ska vara en förkortning för ”On Voyage”, och målet är att kunna snappa åt sig en andel av alla dessa som sneglar på Tesla Model Y. För det går inte att ta mista på vad man med modellen Onvo L60 ser som sin främste rival.

– Med teknik som utvecklas och folks allt djupare förståelse för elbilar. I dag är det dags för oss att omdefiniera standarden för en familjebil, sade Willam Li, grundare av Nio, vid lanseringen.

Nios vd William Li under presentatione av Onvo.

Under presentationen jämfördes Onvo L60 med Tesla Model Y på alla möjliga sätt.

Storleksmässigt är bilen något längre, bredare, men lägre. Dock säger Nio att den ska vara rymligare än det amerikanska alternativet.

Onvo L60 räckvidd

Batterialternativen är tre till antalet, jämfört med Teslas två, och är om 60-, 90-, alternativet 150 kWh. Det här räcker då till 555-, 730-, samt då 1 000 km. Notera att samtliga räckvidder är enligt den kinesiska snällare körcykeln. Något bilen har är även 900 volts elarkitektur vilket ska borga för väldigt snabba laddtider. På sistone har flertalet modeller i Kina lanserats med över 500 kW i maxkapacitet, så räkna med att även Nios alternativ lär ligga i den häraden.

Intressant är att, till skillnad från Nio, så har Onvo L60 börjat säljas med batteriet inkluderat istället för att man köper bilen och abonnerar på det. Dock kommer bilarna kunna byta batterier precis som Nios övriga modeller på tillverkarens egna batteribytesstationer.

Ännu så länge har Nio inte avslöjat allt med sin nya modell, såsom interiören. Men de har avslöjat att bilen har en 17,2 tumsskärm i mitten samt att den inte har förarinstrumentering. Dock kommer den med en head up display för föraren.

Något de även visat bild på är att framsätena kan fällas ned horisontellt för att på så sätt skapa ett par sängar.

Sängplatser i Onvo L60.

Onvo L60 kommer börja leveras till kunder i Kina i september och sedan är tanken att man ska gå globalt. Intressant nog kommer den inte vara det enda nya märket Nio skickar ut i världen.

Senare i år kommer även ett annat undermärke presenterats. Detta, som går under kodnamnet Firefly, ska vara specifikt inriktat på Europa och då som ett än billigare alternativ. William Li har tidigare sagt att relationen Firefly – Nio ska vara ungefär vad Mini är till BMW.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.