Elbilar

Nio etablerar i Norge – ska bygga nätverk för batteribyten

Nio ET7. Foto: Nio
Nio ET7 på insidan. Foto: Nio
Nio ET7. Foto: Nio
Nio ET7. Foto: Nio

En ny flaggskeppsmodell samt etablering av ett batteribytarnätverk. Kinesiska Nio har nu slagit ner bopålarna i grannlandet Norge.

Publicerad

Uppdaterad

Vårt västra grannland är sett till andel världens främsta elbilsmarknad. Under åren så har rekordsiffrorna avlöst varandra och i september var 77 procent av alla nyregistrerade bilar – helt eldrivna.

Och det här är inget som har undgått elbilsföretagen. Alla vill komma in på marknaden.

Kinesiska uppstickaren Nio är en av dem och i oktober etablerade de sig i Norge, då som den första marknaden utanför Kina. Nu har man även visat upp sin nya flaggskeppsmodell ET7 i Oslo och avslöjat sina ambitioner framöver.

Själva bilen är en rejäl lyxlimpa på över fem meter som är snudd två meter bred. Drivlinan består av en motor fram på 180 kW samt en på bakaxeln med ytterligare 300 kW. Tillsammans summerar de ihop till 480 kW/653 hästkrafter och de klarar av att accelerera bilen från stillastående till 100 km/h på 3,9 sekunder.

Nio lovar räckvidd om 1 000 km

Batteriet i bilen är initialt på 100 kWh vilket tack vare imponerande lågt luftmotstånd (0,208 cd) ska räcka till 700 km körning. Framöver ska det gå att få batterier med 75 och 150 kWh där det senare ska få 1 000 km räckvidd. Dock ska det sägas att dessa räckviddssiffror är beräknade enligt kinesisk standard – WLTP-siffrorna lär inte vara lika imponerande.

Själva batterierna är precis som för alla elbilar en central del. Men för Nio är det mer än så. Uppstickaren har i Kina ett nätverk med stationer för batteribyten som och det är även något man ska satsa på i Europa.

Nio ET7 på insidan. Foto: Nio

Nio kallar det för ”Battery-as-a-Service” vilket innebär att man abonnerar på ett batteri. För det första betyder det att om man köper en bil så går det att kapa en del av inköpskostnaden (som förvisso då blir en hyra/leasingavgift). Men det ger även möjligheten att byta storlek på batteri under bilens livstid. Ska du mest stadsköra – ta det minsta tills det är dags för kontinentalsemestern. Och när det är dags att byta så sker det automatisk på cirka tre minuter.

Slipper oro för batteriets livslängd

En annan fördel är att du som ägare inte behöver oroa dig för kapacitet och batteriets livslängd.

De första 20 batteribytes-stationerna kommer etableras i Norge ”innan slutet av 2022”. Först ut på nätverksbygget blir en station i Lier, 30 km söder om Oslo. I Kina har man redan utfört miljontals byten, där är det etablerat. Nio sålde även 43 728 bilar i fjol – något som gör dem större än både Daimler GM i Kina.