Elbilar
Nio ET5 utmanar med 100 mils räckvidd
Nio ET5. Foto: Nio
Rejäl prestanda, massvis med teknik – och påstådd räckvidd på 100 mil. Nio har presenterat sin nya modell ET5. Blir det bilen som kan utmana Tesla Model 3?
Kinesiska Nio är på väg in på den svenska markanden med crossovern ES8. Men någonstans vid horisonten kommer vi även få se tillverkarens nya modell ET5. Denna avtäcktes i helgen i Kina och det märks att man har spänt bågen rejält.
ET5 är en sedan med halvkombilucka på 479 centimer – en storlek som gör att den ligger någonstans i gränslandet mellan mellan- och storklassen. Det naturliga blir att jämföra med Tesla Model 3 som är tio cm kortare eller Polestar 2 som är hela 19 cm kortare, så det är en rätt tilltagen bil.
Designen beskrivs med inom industrin sedvanliga floskler som dynamisk och muskulös. Dock kan man se att den är rätt strömlinjeformad med sin sluttande bak – och ankstjärt. På det stora hela ganska likt den större modellen ET7.
Personlig assistent – väck genom att titta på den
ET5 ska erbjudas i nio olika färger. Två exklusiva för modellen samt en så kallad ”årets färg”. Därtill så kan man få bilen med sex olika interiörfärger – och här märks det att det inte är tråkiga människor som sitter på designavdelningen. För varför inte välja en en violett- eller terrakottafärgad interiör och ratt?
Interiören är likt Teslas väldigt avskalad. Dock har man utöver den stora central-skärmen även en liten skärm monterad framför ratten. I mitten av instrumentbrädan sticker Nios personliga assistent ”Nomi” upp sitt huvud. Hen ska gå att ”väcka” genom att man tittar på den – och sedan ska det gå att ha en ”fritt flödande konversation”. Och om man får tro tillverkaren så ska Nomi vara smartare och roligare än någonsin förr.
I mittkonsolen finns det en trådlös laddare, dubbla mugghållare, tre knappar samt en väldigt minimalistisk växelväljare. Gömt i kupén finns det 23 högtalare som ska ge musikupplevelser utöver det vanliga – dessutom så ska bilen ”stödja tillbehör som ar och vr-enheter”.
Det sista återstår att se vad det innebär.
Räckvidd från 55 mil till 100 mil
Ser man till det tekniska anger Nio att bilen får två elmotorer, en per axel. Den främre är god för 150 kW och den bakre 210 kW. Summera ihop det här och vi pratar om 360 kW eller 490 hästkrafter.
Rejält med krut alltså – och om man trycker plattan i mattan så ska 0-100 km/h gå på 4,3 sekunder. Väldigt snabbt, men i jämförelse med vad Teslas värstingar klarar av så är det tamare.
Något man hämtar hem det på är batteristorlek. ET5 är tänkt att erbjudas i tre olika utföranden. Standard Range innebär 75 kWh och enligt den snällare kinesiska körcykeln ska detta räcka till 55 mils körning.
Mellanstorleken på batteri är döpt till Long Range och då är det 100 kWh stort. 70 mil ska man ta sig på detta medan det största Ultralong Range är på 150 kWh och då ska den officiella siffran vara på 100 mil.
Som sagt det här är enligt de officiella kinesiska siffrorna – WLTP-cykeln som används i Europa är bra mycket hårdare.
Börjar levereras i september 2022
Andra saker vi får reda på är att bilen är bestyckad med 33 sensorer varav en är en lidar.
Det senare för att bilen ska kunna köra själv under vissa förhållanden.
ET5 kommer att marknadslanseras under 2022 och leveranserna drar igång i september. Det gäller för Kina, när den kommer till den här delen av världen är inget Nio avslöjat än
Vad bilen kommer kosta om/när den kommer till Europa blir intressant. I Kina är den prissatt från 328 000 RMB alternativt 258 000 om man bara hyr batteriet. Rakt översatt skulle det motsvara 470 000 kronor. Å andra sidan startar Tesla Model 3 på ett motsvarande pris om 365 000 kronor.
Specifikationer Nio ET5
Drivlina: dubbla elmotorer, en per axel
Maxeffekt: 150 kW fram, 210 kW bak
Systemeffekt: 360 kW – 490 hästkrafter
Max vridmoment: 700 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 4,3 sekunder
Maxhastighet: N/A
Batterikapacitet: 75-, 100-, 150 kWh
Räckvidd: 55-, 70-, 100 mil (enligt kinesiska körcykeln)