Elbilar

Musks nya projekt – dags för Tesla att bryta litium?

Mellan 2021-2022 steg priset för ett ton litium från 161 000 kr till drygt 738 000 kr. Foto: ZUMAPRESS.com / MEGA och Dnn87

En prisökning på mer än 480 procent under ett år för litium gör Teslas batterier dyra. Nu flaggar Elon Musk för att han vara på väg in i gruvbranschen.

Publicerad

Entreprenören har låtit andra vidareutveckla hans tankar kring konceptet hyperloop, men Elon Musk föredrar uppenbarligen att förverkliga sina idéer på egen hand – från Spacex och Boring Company, till Neuralink.

Runt Tesla har han byggt upp sitt laddnätverk av Superchargers, och tagit fram batteriet Powerwall för hemmet såväl som solpaneler. Nu flaggar Musk för att han kan ta klivet in i en ny industri, utvinning av litium.

Enligt Fortune undersökte Tesla redan 2020 vad som skulle krävas för att få bryta litium i Nevada, då med planer på att köpa ett gruvbolag. Affären blev aldrig av. Men i fredags twittrade Musk att han nu överväger brytning såväl som raffinering av slutprodukten, skriver Interesting Engineering

Som skäl anger han att prisbilden för batteriernas litium "har blivit galen". Trots att litium förekommer "nästan överallt på jorden" är utvinning och raffinering långsam, skriver Elon Musk.

I kombination med det stora suget från den växande andelen elektrifierade bilar gav det en prisökning på mer än 480 procent under förra året, enligt Benchmark Mineral Intelligence. 2012 fick man ett ton litium för 42 131 kr – 2022 kostade samma mängd 738 529 kr. Som konsekvens tvingades Tesla att höja priset på sina bilar under mars.