ELBILAR
MGS5 EV
MG
MG lanserar ”mest kompletta” elbilen – men sätesvärme kostar extra
Lågt pris var biljetten in på marknaden, men sedan dess har MG breddat rejält. Nu är det dags för förnyelse i leden och nu kan vi förvänta oss en elbil som är mer ”komplett” än någonsin
När klassiska, men numera kineisktägda, MG återkom till Sverige var den första modellen en eldriven crossover till oerhört lågt pris. ZS EV var enkel och budgetbetonad – men kostade därefter. Succén blev omedelbar då man vid tillfället var ganska ensam till det priset – och oväntat knep försäljningskronan för elbilar.
Över tiden har modellpaletten byggts ut och utöver ZS EV erbjuds MG4 , MG5 och MG Marvel R på elbilssidan. Snart har man gått varvet runt och nu ersätts ZS EV av en modell som går under namnet MGS5 EV.
Denna bygger på den egenutvecklade MSP-plattformen, vilket innebär att grundplåten är densamma som på MG4. Däremot har de siktet högre ställt än tidigare och menar att nu är det ”den mest kompletta elbil de lanserat”.
MGS5 EV – sätesvärme i topputrustningen
Tittar vi på vad MG erbjuder är det två olika tekniknivåer. Insteget får ett batteripack med 47,1 kWh (netto) som ska räcka upp till 340 km per laddning. Detta går att göra i upp till 124 kW alternativt 7 kW vid laddboxen hemma. Motorn är på 125 kW eller motsvarande 170 hästkrafter, driver på bakaxeln och skulle man vilja går accelerationen 0-100 km/h på 8 sekunder.
Den högre tekniknivån har 62,1 kWh batteri som räcker upp till 480 km. Här är motoreffekten på 170 kW och sprinten 0-100 km/h går på 6,3 sekunder. Snabbladdning går här att göra i upp till 139 kW och då ska laddning 10-80 procent gå på 28 minuter.
Oavsett vad för drivlina och teknik man väljer har bilen 453 liters bagageutrymme och överlag ska det vara goda utrymmen i bilen. Detta eftersom MG säger att deras ”liggande” battericeller ger mer interiörutrymme då batteripacket bara bygger 110 mm.
Intressant är att med som standard är teknik som trådlös telefonspegling, backkamera och 12-tumsskärm för infotainment – däremot inte sätesvärme. För att få detta i Sverige väldigt viktiga tilltal krävs att man väljer topputrustningen på toppmodellen.
Bilen har presenterats på flera marknader, men vad den kommer kosta i Sverige återstår att se. I Norge startar bilen på 289 900 norska kronor. Som jämförelse ligger idag MG4 i Norge exakt 100 000 kronor under det svenska priset.
Om MGS5 EV mäktar med att bli mest sålda elbil i Sverige, som ZS EV gjorde när den introduceras återstår att se.