ELBILAR
Mexikos president Claudia Sheinbaum under presentationen av nya bilmärket Olinia.
Gobierno de Mexico
Mexiko startar statligt elbilsbolag – första modell lanseras redan 2026
En elbilssatsning för att få fram fordon folk har råd med. Mexikanska staten går in i elbilssegmentet och till 2026 ska tre olika modeller vara i produktion. Priset? Från motsvarande 45 000 kronor.
Övergången till el som drivmedel har onekligen omkullkastat gamla sanningar. Den att det krävs enorma industriprojekt för att bygga fordon. Med eldrift har allt blivit mycket enklare, vilket syns på många sätt. Från att bara några få länder och tillverkare erbjöd större volymer av bilar – till lite av ett Klondike med hundratals nystartade bilföretag världen över.
Ett gammalt koncept som bubblat upp till ytan har därmed blivit tanken om ”statsbilar”. Alltså bilmärken startade av stater. I Polen finns ett, Turkiet ett annat och i Thailand rullar ett tredje. Och då pratar vi inte ens om alla de nystartade märken som statsägda kinesiska tillverkare kokar ihop.
Nu kan ytterligare ett läggas till raden: Mexikanska Olinia. Där Olinia kommer från ursprungsspråket Nahuatl och betyder flytta eller rörelse.
Märket har grundats med statlig finansiering och presenterades av landets president Claudia Sheinbaum. Mexiko är redan en stor producent av bilar där GM, Ford, VW, Audi, BMW och Mercedes-Benz alla har produktion i landet.
Staten kommer vara drivande initialt, men på sikt ser man att Olinia ska övergå till att bli ett näringslivsdrivet företaget
– Vi har redan påbörjat jobbet, men i sinom tid kommer privata företag bjudas in, sade hon vid lanseringen.
Börjar smått
Politiskt är det här en prestigeprodukt, men samtidigt har man valt att börja smått. Rent fysiskt alltså.
De initiala produkterna kommer bestå av tre små alternativ. En modell för lokal mobilitet, en för taxitjänst samt ett fordon för så kallade sista-milen-leveranser.
– Den här lilla bilen måste vara säker, elektrisk, kunna kopplas in i alla uttag samt ha de flesta komponenter från Mexiko. Så att vi steg för steg bygger upp produktionskedjan, sade presidenten vid lanseringen.
De man ser som köpare är ungdomar, mödrar som tar sina barn till skolan samt de som annars köper motorcyklar. Vidare ser man taxi- och ridesharingförare samt leveransföretag som köpare för de dedikerade alternativen.
Priset ska vara riktigt konkurrenskraftigt. Mellan 90 000 och 150 000 pesos ska bilarna kostar, det motsvarar cirka 45 000 till 75 000 kr. Och det här är prislappar staten tror funkar i Mexiko.
– Vi kommer att uppnå detta genom att designa en mångsidig modulär plattform för alla tre. Det betyder att chassi, motor, drivlina och batteri endast kommer att utvecklas en gång. Och på den plattformen kommer vi att använda olika karosser för att ge dem olika användningsområden, sade Roberto Capuano Tripp, samordnare för projektet.
Värt att notera är dock att även om ingen officiella data presenterats – så rör det sig troligtvis om så kallade mikrobilar, eller tung fyrhjuling (L7) som är den beteckning vi använder i Europa.
Och när ska då de mexikanska statselbilarna rulla ut? Jo, ambitionen är att de ska finnas ute på gatorna redan till fotbolls-VM 2026 som hålls i landet.