Elbilar
Mercedes strategi: Nya elbilar och mer lyx
På bilden en C-klass laddhybrid. Foto: Mercedes
En ny grundarkitektur, men även en förändring av vad ”instegs-lyx” ska vara. 2024 lanserar Mercedes sin nya MMA-plattform och med den får vi även se en elektrisk C-klass.
De är kanske inte bland de vanligaste på vägarna, men faktum är att av de traditionella biltillverkarna – har Mercedes det bredaste utbudet av elbilar. Hela sex olika modeller rullar på vägarna och ytterligare två har presenterats.
Tillverkaren har sagt att planen är att erbjuda en eldriven version av alla modellserier, och ännu så länge tycks man vara på god väg. Dock finns det ett uppenbart hål: c-Klassen.
Mellanklassmodellen lanserades i ny tappning i fjol, men här består elektrifieringen av hybrider. Förvisso har laddhybridversionen en rejält tilltagen räckvidd, men det går inte att ställa bredvid Tesla Model 3, Polestar 2 och BMW I4 som alla attraherar stort i klassiska Mercedes-marker.
Dock kommer det här lösas när den nya MMA-plattformen är på plats. Företagets teknikchef Marcus Schäfer har sagt att plattformen primärt ska användas till kompaktbilar, men har potential att även kunna användas i mellansegmetet.
Även om det tekniskt inte avslöjats något om hur c-klass-elbilen kan te sig är det redan känt att mycket av den rullande testbänken EQXX ska filtreras ner i produktion. Den bilen, som storleksmässigt ligger närmast just c-klassen mäktade med 100 mil på en laddning tack vare en energiförbrukning på under 1 kWh/mil samt en verkningsgrad i energiomvandlingen från batteri till hjul på 95 procent. Experimentbilen har även en ny typ av batterier med en energitäthet som är 30 procent högre än i EQS.
C-klassen som elbil – men finns frågetecken
Men även om det är avslöjat att c-klassen kommer som elbil finns det ett stort frågetecken kring modellen. Hur blir det med kombin? Strategin från Mercedes när det kommer till elbilsplattformarna har varit att lansera en sedan och sedan en crossover.
Något som även är en öppen fråga framöver är hur Mercedes positionerar sina modeller. Under en strategigenomgång presenterade tillverkaren att man ska bli mer lyx framöver. I toppsegmentet ska man dels utöka erbjudandet, men även lansera ”Mythos” som serie. Detta är ett program med exklusiva samlarbilar som endast ska byggas i en begränsad upplaga.
I gruppen ”Kärnlyx” där C- och E-klassen ingår kommer man lägga mer fokus på elbilar och när det kommer till ”instegslyx” ska yxan gå hårt.
I dagsläget har tillverkaren sju olika modeller i instegssegmentet. Dessa ska reduceras till fyra och och ha en högre lyxkänsla än i dag. Något som även kommer vara med ombord då är det nya MB OS som enligt digitaliseringschefen Magnus Östberg ska ge en ”ny dimension av lyx”.