Den andra sätesraden kan ta tre barnstolar i bredd, och den sista raden kan fällas eller plockas ut. Foto: Daimler
Mercedes Concept EQT. Foto: Daimler
Concept EQT, av Mercedes. Foto: Daimler
Insidan av Concept EQT. Foto: Dailmer
Elbilen är knappt fem meter lång och nästan lika bred som den är hög. Concept EQT sägs ligga väldigt nära produktionsmodellen, som blir Mercedes nya T-klass.
Med Concept EQT tror Mercedes uppenbarligen att MPV-köparna har saknat ett premiumalternativ i segmentet. "Multi purpose vehicles" befinner sig sig någonstans mellan en van och personbil, vanligtvis med plats för minst sex personer. Och visst kan man tänka sig att föräldrar väljer att dumpa minibussen när lönekuvertet blir tjockare, för att istället köra ungarna till träningen i en exklusiv suv.
Konceptet bereder väg för Mercedes nya T-klass, och den minivan som sedan går i produktion ska ligga nära Concept EQT. I enlighet med Mercedes el först-strategi är konceptet en ren elbil – men i pressmeddelandet ger Daimler ingen information om tänkt batteripack eller räckvidd.
Skjutdörrar på båda sidor
Concept EQT är 495 cm lång, 186 cm bred och 182 cm hög. Det ger plats för sju personer, och skjutdörrar på båda sidor snabbar på evakueringen när storfamiljen tar paus. Den andra raden kan ta tre barnstolar i bredd, och den sista raden kan fällas eller plockas ut om man har mycket last eller vill få in exempelvis en hundbur.
Mercedes infotainmentsystem MBUX använder ai som hjälper den att förutse vad föraren kommer att vilja ha hjälp med, exempelvis vilka personer man kan tänkas vilja ringa upp under en specifik veckodag.
Annons
MBUX har också koll på specifika saker för elbilar, som spänning vid laddning, energiflöden och förbrukning. Navigationen och ruttplaneraren tar hänsyn till den förväntade nivån av laddning och antalet tillgängliga laddstationer – allt för att motverka räckviddsångest. Mercedes T-klass är tänkt att lanseras på marknaden nästa år.