Elbilar
Mercedes breddar – lanserar nya laddhybrider
Nu får de som vill ha en kompakt tysk laddhybrid sitt lystmäte. Detta då Mercedes gör både A- och B-klassen laddbara. Men trots att de är instegsmodeller är räckvidden nära sju mil på el.
En viktig milstolpe på vägen mot utsläppsfri körning. Så kallar Mercedes sina senaste laddhybrider. Och det är minsann ingen dålig milstolpe. För trots att A- och B-klassen är tillverkarens minsta och billigaste modeller – får de rejält tilltagna batterier med ombord.
Det är ett tag sedan Daimlerkoncernen började slå på den stora elektrifieringstrumman. Men nu börjar resultatet av miljardsatsningarna komma i en allt tätare ström. Och när laddhybridtekniken nått ner hela vägen till instegsbilarna känns det verkligen som att det är helhjärtat.
Receptet som sådant är i sig inte revolutionerande. Ta en vanlig bil, peta ner batterier samt elmotor och voilá – en laddhybrid är född. Bilarna har begåvats med ett stort batteri – hela 15,6 kWh.
När vi testade E-Klasshybriden var en stor plump i protokollet batteriplaceringen, en lösning som kändes gammalmodig och som innebar att mycket värdefullt lastutrymme försvann.
Mercedes gör dock inte samma misstag här. Tack vare ett nytt avgassystem, där ljuddämparen har placerats i kardantunneln – samt att bränsletanken integreras i bakaxelinstallationen, så har man kunnat rädda mycket utrymme. Exakt hur mycket får vi ta reda på när vi får testa bilen, men Mercedes hävdar att endast skillnaden mot de vanliga ickehybriderna är minimal.
Laddhybriderna saknar 12-voltsstartmotor
En annan nyhet är även att de nya laddhybriderna helt saknar 12-voltsstartmotor. Det innebär att man använder högspänningsmotorn för den sysslan.
Självklart har hybriderna samma teknik i övrigt som vanliga A- och B-Klassen. Därutöver har de lösningar för att kunna dra så stor nytta som möjligt av den elektrifierade drivlinan. Bland dessa finns Mercedes me Charge som dels innebär att man via laddkort/app kan betala sin laddning, detta hos över 300 laddoperatörer i Europa. Tanken är att man bara ska få en faktura för alla olika laddningar – vilket är bra om man är ute på resa och slipper bestyret med att ladda ner massa appar eller hålla på med flera mikrobetalningar.
När det kommer till körningen så ska det gå att välja mellan tre olika lägen. Comfort, Eco och Sport. Oavsett vilket du som förare väljer går det att själv ange hur mycket bromskraftsåtervinning man vill ha.
De nya laddhybriderna innebär att Mercedes nu har laddbara alternativ i alla vanliga bilklasser (A-,B-,C-E- och S-Klassen). Suvarna GLC och GLE är på gång i ny laddad tappning där den senare har det uttalade målet att kunna leverera tio mils körning på el.
Priserna på de båda laddhybriderna startar på 36 943 respektive 37 663 euro i Tyskland. Summor som tyder på att de nya modellversionerna kommer ha ett frånpris på strax under 400 000 kronor här i Sverige.
Fakta Mercedes B 250e
Pris: från 36 943,55 euro (37,300,55 i sedanutförande).
Motor: 1,3-liters fyrcylindrig bensinmotor + elmotor.
Maxeffekt: 160 hästkrafter + 102 hästkrafter.
Systemeffekt: 218 hästkrafter.
Systemets vridmoment: 450 Nm.
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder (6,7 sekunder i sedanutförande).
Topphastighet: 235 km/h (240 km/h i sedanutförande).
Topphastighet på el: 140 km/h.
Blandad förbrukning: 0,15-0,14 l/mil.
Koldioxidutsläpp: 34-33 g/km (33-32 g/km i sedanutförande).
Batterikapacitet: 15,6 Kwh.
Räckvidd på el: 60-68 km WLTP (61-69 km i sedanutförande).
Laddtid: 1h 45 min (7,4 kW), 25 min (10-80 procent snabbladdning).
Max dragkapacitet: 1 600 kg.
Pris: från 37,663,50 euroMotor: 1,3-liters bensin + elmotor.
Maxeffekt: 160 hästkrafter + 102 hästkrafter.
Systemeffekt: 218 hästkrafter.
Systemets vridmoment: 450 Nm.
Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder.
Topphastighet: 235 km/h.
Topphastighet på el: 140 km/h.
Blandad förbrukning: 0,16-0,14 l/milKoldioxidutsläpp: 36-32 g/km.
Batterikapacitet: 15,6 Kwh.
Räckvidd på el: 56-67 km WLTP.
Laddtid: 1h 45 min (7,4 kW), 25 min (10-80 procent snabbladdning).
Max dragkapacitet: 1600 kg.