En lyxlimpa, en sportig sedan och en familjesuv. Det är elbilutmanaren Nios modelltrio som ska övertyga i Sverige. Nu har man meddelat vad de kostar – samt att de inte vill sälja dem.
I fredags höll kinesiska Nio lanseringsevent. Man intog Berlin och under kvällen presenterades teknik, tre modeller – samt med vilken affärsstrategi Nio ville erövra Europa med.
De modeller man kommer med är den lyxiga sedanen vid namn ET7. Denna följs av en crossover vid namn EL7 följt av en sportig sedan kallad ET5.
Under lanseringen som gick under namnet "A New Horizon” presenterades vad man på Nio anser är det nya i bilvärlden – ”flexibilitet är det nya premium”.
Uttrycket är dubbelt i sin natur och syftar dels till batteribyten som man på Nio ser som en stor USP. I stället för att lägga tid på snabbladdning kan man få ett batteribyte på fem minuter.
Nio ET5. Foto: Nio
Den andra delen i flexibilitet rör betalningsmodell. Nämligen att Nio inte ämnar sälja sina bilar, inte alls. I stället är det abonnemang som gäller.
I dagsläget är det bara lanseringsmodellen ET7 som går att beställa. EL7 kommer i januari och ET5 kommer första i mars.
Annons
Battierstorlek avgöra kostnaden
Vad månadskostnaden ligger på beror på batteristorlek och utrustning. Men insteget som då har ett 75 kWh-batteri med en räckvidd på 445 km kostar 13 980 kr. Detta för ett abonnemang som löper på tre år med 1 500 mil om året.
Vill man i stället ha ett 100 kWh batteri och större fälgar – då är det lite över 16 000 kr/månad för ett treårsabonnemang.
Vad gäller det flexibla kan kunden själv ange exakt hur många månader man vill köra bilen från att abonnera månadsvis hela vägen upp till 60 månader. Dock så blir priserna därefter. Ett flex-abonnemang går loss på 17 200 kronor i månaden för den enklaste bilen – och upp till 19 500 kronor i månaden för den med stort batteri och mer tillval (snittpris under första 12 månaderna där det första månadsbeloppet är högre och det tolfte är lägre).
Nio EL7. Foto: Nio
EL7 har priser som startar på 14 699 kronor i månaden för det lilla batteriet upp till 16 524 kronor i månaden för den med större (36 månaders abonnemang). Flexpriserna ligger här mellan 18 800 och 20 000 kronor.
För den mindre sedanen ET5 startar priset på (för 36 månader) 10 900 kronor i månaden och för de dyraste får man betala 13 765 kronor i månaden. Vill man flexa är det en månadskostnad på mellan 13 500 – 16 900 kronor som gäller.
Den som önskade sig ett kontantpris, likt de som köpare i Norge erbjuds (ET7 börjar på 579 000 NOK) får i dagsläget inget. Nios inställning är att abonnemang är framtiden. Dock har man sagt att de ”alltid lyssnar på användarna” – vilket eventuellt på sikt öppnar för man även i Sverige säljer bilarna.
Nios prislista
ET7 75 kWh – från 13 980 kr i månaden
Annons
ET7 100 kWh – från 15 180 kr i månaden
EL7 75 kWh – från 14 700 kr i månaden
EL7 100 kWh – från 16 127 kr i månaden
ET5 75 kWh – från 10 900 kr i månaden
ET5 100 kWh – från 13 405 kr i månaden
Fotnot: Priset på ET7 i Norge är enligt norska elbilsregler utan moms.