Lista: De fem bästa elbilarna just nu – och en besvikelse
Nissan Leaf E+ från sidan. Foto: Felix Björklund
Audi E-tron 55 quattro snett framifrån. Notera kameran i stället för en vanlig backspegel. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQC på vägen. Foto: Mercedes
Stora fälgar ser tufft ut, men har en negativ inverkan på komforten. Foto: Felix Björklund
Finess, räckvidd och bra kompromisser. När det kommer till de bästa elbilarna just nu finns några gemensamma nämnare, och en hel del saker som skiljer dem åt. Ny Tekniks Felix Björklund listar fem favoriter – och en besvikelse.
Sett ur elbislvinkel är 2019 väldigt intressant. Efter år av elektrifierade löften börjar produkter komma ut, och antalet elbilar som presenterats är många. Året inleddes lovande med att Tesla äntligen började med sina europeiska leveranser av Model 3, och därtill har de traditionella tillverkarna nu börjat pumpa ut riktiga generation två-elbilar i större volymer.
Vi har provkört de nyheter som har presenterats, och ur ett ögonblicksperspektiv bedömt vilka vi anser är de elbilar som just nu är de bästa alternativen.
Och det är stor variation på listan, för det går inte att poängtera nog tydligt – segmentet håller på att breddas rejält. Flera modeller som är i faggorna av marknadsintroduktion har inte hunnits testas och är därför inte med i bedömningen.
Nissan Leaf E+ från sidan. Foto: Felix Björklund
5. Nissan Leaf – Världens mest sålda elbil
E-pedalen gör att man kan köra helt utan att använda bromsen, vilket är en charm – men det är lite on/off-känsla som kanske inte alla gillar. Här är det även stor skillnad på instegsmodellen och den lite effektfullare plusmodellen.
Den senare kommer med rejält mycket större batteri, starkare motor och längre räckvidd – men även möjligheten att ladda i 100 kW. Dock drar den upp prislappen en hel del. Så även om den varit en god pionjär för mer folklig elbilism, tror jag att den kommer att ha det tufft framöver när konkurrenter i prisspannet ökar.
Motoreffekt: 147/ 214 hk
Batteri: 40/ 62 kwh
Laddhastighet: 50/100 kW
Räckvidd: 270/ 385 km (WLTP)
Pris: från 397 000 kronor
Audi E-tron 55 quattro snett framifrån. Notera kameran i stället för en vanlig backspegel. Foto: Felix Björklund
4. Audi E-tron – klassisk Audi med modern drivlina
Personligen gillar jag den mer traditionella formgivningen och Audis Virtual Cockpit är härlig. E-tron är bra och rejält byggd. Gillar även kontrollen där man kan ha över bromskraftsåtervinning via rattpaddlar.
Det här är mer av en lösning för de som gillar att köra sin bil, snarare än att åka. Förvisso är det en enkel sak att helt överlämna allt åt systemet.
Motoreffekt: 313/ 408 hk
Annons
Batteri: 71/95 kwh
Laddhastighet: 150 kW
Räckvidd: 300/ 411 km (WLTP)
Pris: från 700 000 kronor (e-tron 50), från 885 000 kronor (e-tron 55)
Mercedes EQC på vägen. Foto: Mercedes
3. Mercedes EQC – bättre än väntat
Jag tvärsågade ju EQC:n vid lanseringen… och det har jag fått äta upp. Efter att ha kört den gillar jag bilen. Det kanske inte räcker för att knipa förstaplatsen – men den är ett väldigt bra alternativ för de som vill ha komfort och traditionell billyx. '
Tillverkaren har kastat in lite accenter för att särskilja sin elbil, men det är diskret och snyggt. Det Mercedes gjort här handlar om att ge nyhetskritiska kunder ett första trappsteg att stå på, och det är gott.
Men det går ju inte att blunda för att det finns inbyggda brister, att en elbil har kardantunnel känns ju inte fräscht.
Motoreffekt: 408 hk
Batteri: 80 kwh (netto)
Laddhastighet: 110 kW
Räckvidd: 417 km (WLTP)
Pris: från 798 900 kronor
2. Kia E-Niro – ett otroligt smart paket
Det går inte att säga annat än att E-Niro är väldigt genomtänkt. Man får bra räckvidd, praktiska utrymmen och habil prestanda. Detta till en prislapp som gör bilen mer allmän än andra.
Ett pragmatiskt val som passar många. Kias alternativ har dagens köpläge bredast anslag – men den har samtidigt en ganska osäker framtid.
Redan om ett halvår, när ett helt batteri med folk-elbilar lanserats, så kommer listpositionen inte vara lika självklar.
Som ni märker är det väldigt crossover-tungt på listan. Det är ju det här som tillverkarna ser är vad folk vill ha.
Motoreffekt: 204 hk
Batteri: 64 kwh (netto)
Laddhastighet: 100 kW
Räckvidd: 455 km (WLTP)
Pris: från 444 900 kronor
Stora fälgar ser tufft ut, men har en negativ inverkan på komforten. Foto: Felix Björklund
1. Tesla Model 3 – nytänkandet har höjt ribban
Man måste ge beröm för vad Tesla har snickrat ihop här. Prestanda och räckvidd är en sak, men nytänkandet i interiören och hur Model 3 höjt ribban när det gäller teknik och elbilar är enorm.
Först efter ett tag inser man hur enkelt det är att leva med infotainment-systemet och avsaknaden av andra reglage. Och fjärruppdateringarna gör att man som bilägare kan känna sig rätt säker kring att bilen inte känns omodern redan om något år – det här är ett stort försprång mot övriga på listan.
Men det finns negativa saker. Praktikaliteten i en nättare sedan är ju sådär – här ska Model Y komma och avhjälpa. Även rapporterna om bristande bygg- och detaljkvalitet är många.
Och just kvalitetskänslan kan vara det som fäller Tesla för vissa, för i den här prisklassen brukar premiumkänsla vara bra mycket högre än vad som erbjuds i Model 3.
Motoreffekt: 283, 412, 473 hk
Batteri: 75 kwh (netto)
Laddhastighet: 200 kW (kan dock inte hålla den särskilt länge – väldigt situationsberoende)
Räckvidd: 409 (standard) 530 km (performance) 560 km(Long Range(WLTP)
Pris: från 549 900 kronor
En besvikelse: Jaguar I-Pace
Många hade kanske tänkt sig att Jaguar I-Pace skulle vara med på listan. Men icke. Jag har svårt att se storheten i bilen.
Visst, den vann Årets bil, men det berodde nog mer på avsaknad av konkurrenter än på egen briljans. Den är förvisso go att köra, men drar batterier så det heter duga. Interiörkvaliteten och även ljudisoleringen känns inte i närheten av exempelvis Audi/Mercedes och detta för en dyrare bil.
Vidare känns infontainmentsystemet ganska gammalmodigt och som helhetsupplevelse tycker jag Jaggan är en besvikelse.
Lyssna på Ny Tekniks nya podcast, där hela listan diskuteras: