Bilarna vinner inte genom stora batteripack, här premieras energisnålheten.Felix Björklund
Vilka elbilar är de snåla och vilka är ”dopade” med enorma batterier? Lång räckvidd går att åstadkomma på flera sätt – här har vi samlat de som prioriterar effektivitet och låg förbrukning.
I förbränningsåldern var hur långt man kom på en tank inte den viktigare parametern, utan allt handlade om förbrukning. Dessvärre har det här ännu så länge inte slagit igenom i elbilseran. Men i takt med att en att allt större andel av bilflottan blir eldriven, i kombination med att energipriserna spås vara fortsatt höga, kommer även intresset för energiförbrukningen att öka.
Bilen ger en glimt
Ett tydligt exempel på att man jobbar hårt på det här i bilbranschen är Mercedes EQXX där ingenjörerna har slipat på alla detaljer för att komma ner i förbrukning. Och även om det inte var en färdig produkt när Ny Teknik körde den så ger bilen en glimt av vad som är på gång.
Men om man tittar på vad som finns i dag – vIlka bilar är det då som kommer långt per kWh, och inte bara tar sig långt för att tillverkaren har skedat ner ett enormt batteri?
Fiat 500e.Felix Björklund
Fiat 500 Electric – 1,3 kWh/mil
”Designad för nästa decennium”, så beskriver Fiat sin elektriska 500. Och det är en liten stadsbil där man satsat på just formgivning och detaljer före annat. Men det har givit utslag i förbrukningen också. Och skulle det vara så att man vill ha lite mer ”fräs” under sulan så finns det en mer prestandaorienterad version från Abarth.
Oavsett vilken version du väljer så är Ioniq 6 en ruskigt snål elbil. Till och med toppversionen med stort batteri och dubbla elmotorer drar mindre än vad många mindre och tröttare bilar suger i sig. Bäst i det här avseendet är dock så klart den bakhjulsdrivna varianten med litet batteri.
Den är inte snabb och den går inte långt…men Dacia Spring är väldigt lätt och det innebär att det krävs mindre energi för att rulla. Därför klarar bilen trots modesta 27,4 kWh batteri att ta sig över 20 mil på en laddning.
Tesla Model 3.Felix Björklund
Tesla Model 3 – 1,44 kWh/mil
Sedan Tesla introducerade sin 3:a har bilen mer eller mindre varit bilen att slå i avseendet förbrukning i förhållande till vad man får. Tillhör man de som fnyser åt brådmogna accelerationsstrider vid rödljusen – välj det förnuftiga insteget med låg förbrukning.
Hyundai Kona ElectricFelix Björklund
Hyundai Kona Electric – 1,47 kWh/mil
I höst kommer en ny generation av Hyundais Kona. Redan förra versionen var en riktig snålvarg och när Ny Teknik testade den låg vi under det officiella värdet. Som kuriosa kan sägas att när bilen kördes enbart i stadskörning så lyckades ett team hålla förbrukningen till 0,82 kWh/mil. Inte illa.
I år kommer uppdaterade Polestar 2. Utöver att drivningen flyttat till bakaxeln – och att det numera är Volvoutvecklade motorer som gäller – har även förbrukningen kapats. Eller vad sägs om över 60 mil på en laddning i Long range-versionen? Den är dock inte snålast, utan standardmodellen är ytterligare något bättre (1,48 kWh/mil). Men versionen är inte typgodkänd ännu.
Volkswagen ID3.Felix Björklund
VW ID3 – 1,53 kWh/mil
I år rullar en ny uppdaterad version av Volkswagens elbil ID3 ut. Den nya tidens ”folka” lockar med en förhållandevis låg förbrukning, men även om det finns en long range-version är det inte den man ska välja om man siktar på absolut lägsta förbrukning. Nej, då är det vanliga 5-sitsiga bilen med 58 kWh-batteriet man ska ta.
Gillar du inte ID3? Då passar kanske koncernsyskontet Cupras version dig bättre. Här får du en tekniskt likadan bil, men i annan skrud. Och för att hålla siffran nere – lockas inte av att lägga till finessen E-boost.
Liten men naggande god. När Mini elektrifierade sin Cooper var målet att inte förvanska sin grundidé. Resultatet är gott, både när det kommer till kapacitet att köra rally mellan trottoarkanter och refuger … samt då förbrukning.
Den franska utmanaren till VW ID3 erbjuder inte bara Google-system ombord – den hushåller även väl med elektronerna. Och faktiskt är det inte instegsversionen med minsta batteriet man får ta, nej det är fortfarande 60 kWh du får med ombord.
En intressant utmanare som har ett ganska neutralt yttre – med en riktigt annorlunda interiör. Men även om det senare kanske inte faller alla på läppen, lär förbrukningen få sparsamma att dra på smilbanden.
En riktig mjukis när det kommer till komfort, men även en snål rackare. Med X:et blir Citroëns E-C4 mer aerodynamisk och således går det åt färre elektroner för att rulla fram genom livet.
BMW I4.Felix Björklund
BMW I4 – 16,1 kWh/mil
När BMW lanserade en ny 4-serie var eldrift ett av drivlinenalternativen. Det gör I4 till en ovanligt vanlig elbil som delar det mesta med sina fossilsyskon. I insteget handlar det om en bakhjulsdriven bil som kan prestera riktigt låg förbrukning. Men den har en trevlig dubbelnatur och lockar med bra egenskaper även för dem som gillar att köra.