ELBILAR
Läcka avslöjar – Tesla har stora problem med autopilot-funktionen
Teslas vd Elon Musk.
AP/TT
Trots löften från Elon Musk har Tesla ännu inte levererat sitt uppmärksammande system för ”självkörande”. Nu kommer rapporter om att problemen med tekniken är större än vad många trott.
När Tesla introducerade funktionen Autopilot 2014 var tillverkaren kaxig. Självkörande bilar var snudd på verklighet och den amerikanska tillverkaren var de som skulle realisera detta först. Sedan dess har det varit en bergochdalbana av löften, framgångar, kraschar och motgångar.
Systemet som sådant är på nivå två på SAE:s femgradiga skala och trots att många experter hävdar att lidar krävs för att komma upp på nivå tre och över – hävdar Tesla motsatsen. Kameror är tillräckligt för att man ska kunna nå det som de beskriver som ”total självkörningsförmåga”.
Tydligt är att många tror på Tesla då kunder fortsätter att betala extra för ett system som i framtiden ska vara kompetent, men som i dagsläget är begränsat till adaptiv farthållning med filhållningshjälp.
Men chefen, Elon Musk, framhåller att det här är en av de viktigaste delarna i Teslas framtid.
– Det är verkligen skillnaden mellan att Tesla är värt massa pengar… eller snudd på noll, sade han förra sommaren.
NHTSA utreder Tesla
Några som dock inte är övertygade om autopilotens storhet är amerikanska trafikmyndigheten NHTSA som utreder Tesla efter det att många incidenter skett. Och nu kommer det uppgifter om att den amerikanska tillverkaren förefaller ha större problem med med sitt system än vad man tidigare givit sken av.
Det är tyska Handelsblatt som via en visselblåsare fått tillgång till 100 GB data som innehåller tusentals kundklagomål samt data kring FSD. Informationen i dessa över 23 000 filer har sedan gått igenom av 13 journalister och tidningen har sedan låtit Frauenhofer-institutet verifiera datan för att se att den är autentisk.
Enligt Handelsblatt har kunder under perioden 2015 till 2022 rapporterat över 2 400 fall av självacceleration och 1 500 bromsproblem. I 139 fall av de senare handlar det om ”oavsiktlig nödbroms” samt 383 rapporterade ”fantomstop” orsakade av falska kollisionsvarningar.
I vissa fall klarade kunderna av situationen på ett säkert sätt, men andra slutade i diket, räcket eller i vissa fall i krockar med andra fordon.
Locket på från Tesla
Handelsblatt uppger att de försökt få Tesla att svara på frågor kring datan, men istället för att få svar – krävde tillverkaren att datan skulle raderas med hänvisning till att det var stulen data.
Den tyska tidningen säger att de fått data av flera uppgiftslämnare samt att de har fog för att uppge att problemen är större än vad Tesla officiellt medger.
Något som dock måste sägas i sammanhanget är att FSD är inte en fullt implementerad funktion i Teslas bilar. Det är ett system i utveckling och användare som testar funktionen uppmanas att hålla händerna på ratten och uppmärksamheten på vägen.