Elbilar

Konsulterna: Grafiten hotar att smutsa ned elbilarnas rykte

Foto: W. Oelen

Tillverkningen av batteriernas syntetiska grafit är skitig. Nu varnar konsultbolaget Wood Mackenzie för att elbilstillverkarna måste ta itu med sin användning av materialet – som kastar en smutsig skugga.

Publicerad

Många köper en elbil för att bli helt emissionsfria – men det är inte fullt så enkelt. Bilen måste rulla ett antal mil, och då laddas med rätt sorts el, innan man har betalt sin utsläppsskuld från tillverkningen. Och att producera en konventionell bil med förbränningsmotor släpper faktiskt ut mindre koldioxid än tillverkningen av en elektrifierad modell.

Batteriproduktionen står för cirka 30 procent av växthusgaserna kopplade till elfordonens tillverkning. Och nu varnar Wood Mackenzie för att industrin måste ta itu med sin användning av grafit – annars riskerar elbilarna att smutsa ned sitt gröna rykte. Det skriver konsulterna i Greentech Media.

Mycket fokus har riktats mot problemen med litium, kopplat till miljö och frågor kring en oetisk brytning. Wood Mackenzie anser dock att grafiten har flugit under radarn. Den kan antingen brytas i sin naturliga form, eller framställas syntetiskt av fossil råvara.

Efterfrågan på grafit kommer att öka

Den syntetiska grafiten tillverkas av petroleumkoks eller stenkolstjära. Materialet blir renare än den naturliga grafiten, men kostar också mer. Tillverkningen är också långt mer energikrävande. Den koldioxid som finns i själva råvaran binds till stor del i grafiten, men produktionen bränner av en rad orenheter och ger bland annat utsläpp i form av kväveoxider, svaveloxider samt hälsofarliga partiklar.

Samtidigt förutspår Wood Mackenzie att efterfrågan på grafit kommer att öka från 165 ton 2018 till nära en miljon ton år 2030. Få material kan ersätta grafiten i litiumjonbatteriernas anod.

2018 var fördelningen bland batteritillverkarna 50/50 mellan den naturliga och den syntetiska grafiten. I de flesta installationer utgör materialet en stor del av batteriet – exempelvis kan en Tesla Model S innehålla 85 kilo grafit.

I anläggningar för energilagring är andelen grafit ännu högre än i elbilarna. Wood Mackenzie räknar med att kapaciteten för energilagring kommer att öka med mer än 170 GWh under de närmaste fyra åren. Ett problem kommer att vara att omställningen från fossila bränslen också kommer att hota tillgången på råmaterial för syntetisk grafit.