Elbilar
Kinesiska elbilar redo för Norge – lovar räckvidd på 50 mil
Kinesiska BYD-bilar på rad, på väg mot Norge
Biltillverkaren BYD skeppar nu sina 100 första europeiskt anpassade elbilar – och frakten går till Norge.
Mer än hälften av alla bilar som säljs i Norge är elbilar. Tesla ligger i topp och var Norges mest sålda bil under första kvartalet. Bara i mars nyregistrerades drygt 2 100 Tesla Model 3 i Norge, vilket var mer än dubbelt så mycket som tvåan på listan, laddhybridbilen Rav4 från Toyota. Detta enligt statistik från Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nu får dock Tesla, Toyota och Volvo konkurrens i Norge – av kinesiska BYD, Build Your Dreams. Bolaget skeppar nu dit sina 100 första europeiskt anpassade elbilar av modellen Tang SUV. Detta är bara början; målet för BYD är att skeppa 1 500 sådana bilar före årsskiftet.
– I dag påbörjas den europeiska drömmen för BYD. BYD Tang är en suv som kombinerar kinesiskt kulturarv med känslan av europeisk design, säger Isbrand Ho, vd för BYD Europe, i ett pressmeddelande.
Räckvidd på 50 mil – påstås det
Den aktuella elbilen har ett batteri på 86,4 kWh, något som enligt BYD borde ge en räckvidd på 50 mil. Räckvidden under körningar upp och ner för branta fjordkanter under kalla norska vintrar återstår dock att se, men som Ny Teknik tidigare har skrivit så är det inte ovanligt att elfordons räckviddsestimat inte stämmer - även om man numera använder WLTP, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedur, som standard stället för äldre körcyklar.
BYD är Kinas snabbast växande elbilsproducent, och säljer ungefär hälften så många elbilar per dag som Tesla gör. Bolaget finns i Xian och tillverkar en stor mängd olika elektriska fordon. I Sverige rullar exempelvis många elektriska BYD-bussar på gatorna. Tillsammans med tyska Daimler säljer BYD elbilar i lyxsegmentet under varumärket Denza.
Läs gärna även Ny Tekniks långa artikel om den kinesiska elbilsbranschens planer och ambitioner.