ELBILAR

Produktionslinan i en BYD-fabrik.

Kinas uppmaning: Expandera – men håll den bästa tekniken på hemmaplan

Flera kinesiska elbilstillverkare står i startgroparna för att bygga upp sin globala närvaro. Men även om det ses som positivt från landets styre, ombeds företagen att behålla viktig teknik på hemmaplan.

Publicerad Senast uppdaterad

Kinesiska bilexporten har ökat enormt på senare år, men allt fler länder instiftar tullar för att skydda inhemska intressen. Det har fått företag som BYD, Chery och SAIC att satsa på lokal etablering för att ducka tullar. 

Även Geely-koncernen, som är Volvo Cars ägare, tittar på liknande knep, något som Ny Teknik rapporterade om förra veckan.

Men även om man från styrande håll gärna ser att de kinesiska biltillverkarna får en större global närvaro, vill staten inte att det sker hursomhelst. Kinas handelsministerium (MOFCOM) rapporteras ha ombett flertalet exportintresserade märken att titta på anläggningar för montering snarare än tillverkningsfabriker. Det rapporterar Bloomberg.

Enligt information till nyhetsbyrån handlar det om att Kina vill bevaka sina intressen och inte dela teknik och kunskap genom en lokal etablering. Eller som riktlinjerna från MOFCOM är – ”nyckelproduktion” ska lämnas hemma.

Statsägda Chery kommer att göra precis så för sin fabrik utanför Barcelona. Där ska man bara sätta ihop komponenter som har producerats i Kina och sedan skeppats över. 

Det här förfarandet har kritiserats från EU-håll.

– Hur mycket värde kommer att skapas i EU, hur mycket av kunskapen kommer att finnas i EU? Är det bara en sammansättningsanläggning eller är det en bilfabrik, det är en substantiell skillnad, sade EU-kommissionär Valdis Dombrovskis, i en intervju med Financial Times tidigare i år.